
Institutional Scientific Misconduct at U.S. Public Health Agencies: 
How Malevolent Government Betrayed Flint, MI 

 
“If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face—forever.” 
        ― George Orwell, 1984 
 
The world is watching the Flint, MI 2015 Water Crisis unfold with astonishment.  How is it possible, that 
the system designed to protect America’s children from the best known neurotoxin (lead) in their 
drinking water, has betrayed us?  

The answer?  Institutional Scientific Misconduct1 perpetrated by the U.S. Centers for Disease Control 
(CDC), U.S. Environmental Protection Agency (EPA), primacy agencies and water utilities. The very 
agencies paid to protect us, not only failed to do so, but also revealed their callous indifference to the 
plight of our most vulnerable.    

Events in Flint, were inevitable, due to a lack of scientific integrity at the highest levels of these agencies, 
as illustrated by falsified reports exposed by my work over the last decade.  

These include: 

1) The “scientifically indefensible” CDC 2004 Morbidity and Mortality Weekly Report (MMWR), that 
asserted 3 years of exposure to very high levels of lead in Washington D.C. drinking water, did not 
elevate blood lead of D.C. residents over CDC levels of concern.2 

2) A peer reviewed paper by a consultant to the Washington D.C. Water and Sewer Authority, 
published in the journal Environmental Health Perspectives, presenting a falsified narrative and 
conclusion from the 2001‐2004 Washington D.C. Lead Crisis. (Appendix A). 

3) An Orwellian re‐write of history by CDC in a 2010 MMWR report, that claimed the conclusion of 
their 2004 report, was the exact opposite of what they actually wrote (Appendix B). 

4) An EPA report written to support an EPA policy on partial pipe replacements in Washington D.C., 
that ultimately wasted over $100 million dollars while increasing the incidence of childhood lead 
poisoning. After nearly a decade of denials, EPA finally acknowledged that the data supporting this 
report did not exist. Even so, EPA has refused to retract a report that has no data. (Appendix C). 

5) Some of the same EPA contractors, who authored the falsified EPA report supporting partial pipe 
replacements, wrote another peer reviewed article that reached the same falsified conclusion. The 
Journal of the American Water Works Association allowed publication of my “Discussion” of this 
paper (Appendix D), but refused to investigate the matter further or take decisive action. 

While misconduct has always been a problem, at some level, since the earliest days of the scientific 
revolution, the rise of institutional scientific misconduct is a relatively new phenomenon. Clearly, we do 
not have adequate checks and balances on the power of these agencies, nor do we hold them 
accountable for their unethical actions.  

There is s price to be paid for scientific misconduct, and unfortunately it is borne by the poorest 
amongst us, not by its perpetrators. We have to get this problem fixed, and fast, so that these agencies 
can live up to their noble vision and once again be worthy of the public trust.  

 

1Lewis, D.  Science for Sale (2014). 

2Blood Lead Levels in Residents of Homes with Elevated Lead in Tap Water ‐‐‐ District of Columbia, 2004. 
April 2, 2004 / 53(12);268‐270 

edwardsm
Text Box
Testimony of Marc Edwards 2-3-2016



Possible Undisclosed Conflicts of Interest  
and Other Concerns  

Related to a Publication in  
Environmental Health Perspectives 

 
 
 
 

Elevated Lead in Drinking Water in Washington, DC, 2003–2004: 
The Public Health Response  

 
Tee L. Guidotti, Thomas Calhoun, John O. Davies-Cole, Maurice E. Knuckles, 

Lynette Stokes, Chevelle Glymph, Garret Lum, Marina S. Moses, David F. 
Goldsmith, and Lisa Ragain  

 
Published May 2007 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Marc Edwards 

Charles Lunsford Professor of Civil Engineering 
Virginia Polytechnic Institute and State University 

March 20, 2009 
 
 

Yanna Lambrinidou, President of Parents for Nontoxic Alternatives, 
Washington DC, contributed to the writing of this report

http://www.ehponline.org/docs/2007/8722/abstract.html
http://www.ehponline.org/docs/2007/8722/abstract.html
edwardsm
Text Box
Appendix A



Table of Contents 
 
 
1. INTRODUCTION………………………………………………………….………. 1 

 
1.1   Timeline Relative to Disclosure of Potential Conflicts…………………….…..1 
1.2   Organization of This Report……………………………………………………5 
 

2. POSSIBLE UNDISCLOSED CONFLICTS OF INTEREST…………..…….…..6  
 
2.1   Tee L. Guidotti/DC DOH: Compromised Ability to Publish Research………..6 
2.2   Tee L. Guidotti/DC WASA: Amy Harding-Wright et al. v. DC WASA…..…...11 
2.3   DC DOH/DC WASA/Tee L. Guidotti: Regina Lewis v. the District of 
        Columbia and DC WASA……………………………………………..………..13 
2.4   Tee L. Guidotti/DC DOH: Discussion of Joint George Washington 
        University/DC DOH Faculty Position to be Partly Funded by DC WASA…...24 
2.5   Tee L. Guidotti/DC WASA/DC DOH: DC WASA-Funded “DC DOH” 
        Environmental Assessments in the Homes of Children with Elevated Blood 
        Lead Levels…………………………………………………………………….25 
2.6   Tim Cote (Removed Author): Potential Conflict of Interest with CDC……… 28 
 

3. OTHER CONCERNS……………………………………………………..………..29 
 
3.1   Erroneous Timeline…………………………………………………………….29 
3.2   DC WASA/Tee L. Guidotti: “No identifiable public health impact from 
        elevated lead levels in drinking water”………………………………………...36 
3.3   Fabricated DC DOH “Study” of “65 Children” with Elevated Blood Lead 
        Levels…………………………………………………………………………..42 

3.3.1 Analysis of Specific Misstatements about the Environmental 
Assessments……………………………………………………………….53 
3.3.2 On the Possible Origins of “the 65”………………………………...56 

3.4   The DC WASA/DC DOH “Correlation Analysis”…………………………….59 
3.4.1 What Data Are In the “Correlation Analysis” and What Do They 
Show?..........................................................................................................77 

3.5   The Study of 210 (or 201) Residents with > 300 ppb Lead in Water………….80 
3.6   DC DOH Forgery of Blood Lead Records in 2003-2004……………………...82 
3.7   Dr. Guidotti’s Expertise on the Influence of Industry in Research and “Good 
        Science”………………………………………………………………………...83 
 
4. WHAT ACTION SHOULD EHP TAKE?..........................................................85 
 



1.  INTRODUCTION 
 
In late January 2004, the Washington Post published a series of investigative articles on the issue 
of elevated lead in Washington DC drinking water from 2001-2004.  The articles, which were 
critical of the Washington DC Water and Sewer Authority (DC WASA) and the Washington DC 
Department of Health (DC DOH), triggered public outrage, hundreds of newspaper articles, 
several Congressional hearings, and lawsuits.  In response, DC WASA hired a public relations 
firm for $100,000 to assist with “crisis communication,” and also awarded another consultancy 
agreement (initially for 6 months and $135,000) to Tee L. Guidotti, MD, MPH and his 
colleagues at the George Washington University (GWU) Department of Occupational and 
Environmental Health.  
 
As part of their work for DC WASA on this contract, Dr. Guidotti and his colleagues prepared a 
manuscript entitled Elevated Lead in Drinking Water in Washington, DC, 2003–2004: The 
Public Health Response.  This manuscript was eventually published in Environmental Health 
Perspectives (Volume 115, Number 5, Pages 695-701, May 2007).   
 
1.1.  Timeline Relative to Disclosure of Potential Conflicts 
 
A Freedom of Information Act (FOIA) request revealed that Dr. Guidotti claimed “no” 
competing financial interest on behalf of the co-authors when he first submitted the draft 
manuscript to EHP via the internet on 10/6/2005: 

 
 
The “Acknowledgements” section of this first draft included a reference to a contract between 
DC WASA and the Center for Risk Science and Public Health (CRSPH).  The 
“Acknowledgements” also referred to the DC WASA contract in the past tense (i.e., “were under 
contract”), and included a specific reference to “the period described in this paper,” which 
implied that the financial relationship between DC WASA and CRSPH was limited to 2003-
2004.   
 

 

 1

http://www.ehponline.org/cgi-bin/findtoc2.pl?tocinfo=Environmental%20Health%20Perspectives@115@5@2007
http://www.ehponline.org/cgi-bin/findtoc2.pl?tocinfo=Environmental%20Health%20Perspectives@115@5@2007


The wording was highly misleading, because the contract between CRSPH and DC WASA was 
essentially continuous from 2004 to the present day.  Cumulative financial support through 2006 
was $714,288 and sources tell me that the total exceeds $1 million.  The vast majority of the 
payments from DC WASA to GWU on the contract were made after the 2003-2004 time period 
covered in the EHP paper.   
 

 
 

 

Indeed, if the Guidotti et al. Jan/Feb 2008 peer-reviewed paper, “DC Water and Sewer Authority 
and Lead in Drinking Water: A Case Study in Environmental Health Risk Management” (J. 
Public Health Management Practice, 14(1):33-41) is correct, DC WASA’s financial support to 
CRSPH actually started in 2002, years before the extent of the lead-in-water problem was first 
revealed to the public through the Washington Post.   

 
 
It is important to note that Dr. Guidotti himself received a significant fraction of his income 
from the contract with DC WASA after 2003-2004.  For example, from April 2005 to March 
2006 this source supported well over 20% of his overall salary. 

 2



 
 

 
In late November of 2005, I started questioning DC DOH employee and EHP co-author  Lynette 
Stokes, PhD, MPH about specific issues related to data that appeared in the EHP publication.  I 
also questioned Dr. Stokes about the possibility that the financial relationship between Dr. 
Guidotti and DC WASA had been extended beyond 2003-2004.  Unable to get answers, in early 
December of 2005, I submitted two FOIA requests to DC DOH for the data that appeared in the 
EHP paper and which were prominently referenced in public presentations.  I also asked for all 
e-mail communications between EHP co-authors Dr. Stokes and Dr. Guidotti.  Three months 
after my FOIAs and five months after Dr. Guidotti first submitted his paper to EHP, Dr. Guidotti 
finally corrected the statement that he and his co-authors had “no” competing financial interests.  
On March 1, 2006, he filled out a “competing financial interest declaration” that explicitly 
acknowledged the “contract support” that he had received from DC WASA (see page 4).   
 
It is not clear whether Dr. Guidotti’s belated disclosure of this competing financial conflict was 
immediately accompanied by a correction of the misleading statement in the 
“Acknowledgements” section of his EHP paper, which implied that the payments from DC 
WASA had ended in 2004.  In a version of the manuscript dated February 10, 2006, the 
misleading language was still present.  In fact, as late as August 29, 2006, six days after the 
manuscript had been officially accepted by the EHP editor, Dr. Guidotti claimed that the 
“original checklist and financial interest declarations” were still valid:   
 

 
 

 3



 
 
 

 
 
 

 4



Although I cannot be sure exactly when the change occurred, at some point between February 
10, 2006 and submission of the paper’s final version on January 9, 2007, Dr. Guidotti did revise 
the “Acknowledgements” section to explicitly reveal his long-term and ongoing financial 
relationship with DC WASA (my emphasis denoted in underlined bold and italicized text): 
 

The Center for Risk Science and Public Health (CRSPH) held and still holds a contract 
with the DCWASA to provide consulting services in risk management.   Services in 
support of this contract and the preparation of this manuscript were provided by staff of 
the CRSPH, including P. Thibodeau, M. Greer, and R.J. Bruhl.    

T.L.G., M.S.M., D.F.G., and L.R. received contract support for this study from the 
DCWASA.  

In conclusion, while the correct information was ultimately disclosed in the acknowledgement 
section relative to the DC WASA contract, it is not clear that the editors or reviewers were ever 
made aware of the on-going nature of this potential financial conflict when the paper was being 
considered for publication.  I wonder whether this potential conflict would have ever been 
disclosed, had I not submitted a FOIA for e-mails between Drs. Stokes and Guidotti (3 months 
before they first admitted to a potential financial conflict).  Moreover, as will be revealed in the 
pages that immediately follow, numerous other conflicts were never revealed.   
 
1.2.  Organization of This Report 
 
Section 2 details the financial and non-financial conflicts of interest that, insofar as I know, were 
not properly disclosed to the EHP editor.  Section 3 calls into question whether anyone (EHP 
editors, individual scientists, the journals, and society) should have “complete faith” that the 
published paper represents “open, honest, and unbiased” research.  Section 4 discusses possible 
actions EHP could take in relation to this peer reviewed article. 

 5



 2.  POSSIBLE UNDISCLOSED CONFLICTS OF INTEREST  
 
The following Table summarizes possible undisclosed financial and non-financial conflicts of 
interest.  Each of these is described separately in the sections that immediately follow. 
 
Possible Undisclosed Conflict Relevant Authors/ 

Organization 
2.1.   Compromised ability to publish research Tee L. Guidotti/DC DOH 
2.2.   Lawsuit: Amy Harding-Wright et al. v. DC WASA Tee L. Guidotti/DC WASA 
2.3.   Lawsuit: Regina Lewis v. the District of Columbia and 

DC WASA 
DC DOH/DC WASA/ 
Tee L. Guidotti 

2.4.   Discussion of joint George Washington University/DC 
DOH faculty position to be partly funded by DC 
WASA 

Tee L. Guidotti/ 
DC DOH 

2.5.   DC WASA-funded “DC DOH” environmental 
assessments at the homes of children with elevated 
blood lead levels  

Tee L. Guidotti/DC WASA, DC 
DOH 

2.6.   Potential conflict of interest with CDC Tim Cote (removed author)/DC 
DOH  

 
2.1.  Tee L. Guidotti/DC DOH: Compromised Ability to Publish Research  
 
The official agreement between DC WASA and CRSPH at GWU explicitly states, “Publication 
or teaching of information specific to DCWASA, specifying DCWASA by name…must first be 
approved in writing by DCWASA.”  Below is an excerpt from the contract between DC WASA 
and GWU from FOIA documents.  

 

Such contract language is a well-known concern amongst health professionals relative to 
disclosure for potential conflicts of interest, because “the sponsorship agreement may serve to 
limit the publication of findings that are ‘negative’ from the sponsor's perspective” (Schulman et 
al., Journal of the American Medical Association, 1994;272:154-156). 
 
When Dr. Guidotti first submitted the EHP manuscript, according to EHP policy, he was also 
explicitly certifying that his ability to “design, conduct, interpret, and publish research is not 
compromised by any controlling sponsor” (see page 4).   
 
In addition to the explicit DC WASA contract language requiring written approval for 
publication, there are numerous worrisome indications that the EHP paper publication process 
was at least partly controlled by DC WASA.  While I have only limited records of e-mail 
communications between Dr. Guidotti and his DC WASA client regarding the EHP paper (and 

 6



some e-mails provided were completely redacted), it is clear that Dr. Guidotti kept DC WASA 
closely informed of the paper’s evolution. For example, below is an illustrative exchange in 
which Dr. Guidotti sent copies of the EHP manuscript to DC WASA for review nine months 
after the original manuscript was submitted.  It is currently unclear from the existing written 
record available to me if DC WASA actually edited any versions of the EHP paper, or if DC 
WASA verbally recommended changes to the paper at the weekly meetings held between GWU 
and DC WASA.   

 

 

In another e-mail titled “Urgent: Case Study for Publication” dated 4/6/06 and addressed to DC 
WASA’s Chief of Staff Johnnie Hemphill (see full document on page 8), Dr. Guidotti 
acknowledged his paper was being reviewed by DC WASA’s staff and legal counsel for 
“accuracy and legal liability.”  The process was taking longer than Dr. Guidotti anticipated and 
led him to express concern that the delay was jeopardizing publication.  Specifically, he noted 
that “the delay is becoming a problem” because “reviewers for the paper are throwing up 
roadblocks that discourage acceptance of the paper….We think that it is very important to get 
the story out as soon as possible and completely as possible.”  He then ended by asking, “Could 
we nudge the office of WASA legal counsel to move things along a bit?” 
 
 

 7



 

 8



 
I would also like to elaborate on another unusual aspect of the DC WASA contract with CRSPH.  
The FOIA documents revealed that this contract was titled “Strategic Environmental Health 
Risk Management Assistance to D.C. WASA.”  As select excerpts below indicate, “Public 
Affairs Department Support” to DC WASA, including advocacy for DC WASA, was an integral 
part of the work plans.  The contract openly discussed the “professional credibility” that the 
CRSPH would bring “as an academic entity” if selected as DC WASA’s consultant.  And that 
the CRSPH would be creating “strategic communications strategy.”   
 

 

 
 

 

 

 
………… 
 

 

 9



The EHP paper is also frequently mentioned in the FOIA documents.  For example, in a 
document dated 1/11/05 describing “WASA activities for ’04 and ’05,” under “Description from 
WASA” the EHP paper is described as a “’05 Health Message.”  It is mentioned elsewhere in 
the scope of work as a “Health Message” as well.   
 

 
OTHER MENTIONS OF EHP PAPER 

 
………………. 

 
 
 
In conclusion, the explicit language of the DC WASA/CRSPH contract indicates that Dr. 
Guidotti was not able to operate with freedom from his client.  The e-mails further indicate that 
he did not do so.  Moreover, the initial description of the EHP paper by DC WASA was as a 
“Health Message,” under a scope of work that had a clear “public relations” component.  

 10



2.2.  Tee L. Guidotti/DC WASA: Amy Harding-Wright et al. v. DC WASA 
 
On March 8, 2004, a lawsuit was brought against DC WASA and the DC Government by DC 
residents Amy Harding-Wright et al.  The subject of the lawsuit was clearly related to the 
subject of the EHP paper, as revealed by the original complaint that states in part:  

1. This case arises from the failure of the District of Columbia Water and Sewer Authority 
("WASA" or "DC WASA") and the government of the District of Columbia (the "District") 
(collectively, "Defendants"), to provide safe drinking water to the residences, offices and 
schools of the District of Columbia. In particular, Defendants have taken actions that have 
caused the delivery of unsafe water to drinking water taps within a vast number of private 
residences, businesses, offices, and schools in the District of Columbia. Defendants have 
negligently or willfully refrained from taking actions that would have remediated the 
problem more quickly, thereby causing further harm to those consuming WASA water. 

2. WASA and District officials, by their actions and inactions have endangered all users of 
District water, particularly pregnant women and children. They have hidden and dissembled 
about their awareness of these issues, thereby increasing the risk of injury to users of 
District water; have failed and are continuing to fail, to meet federal standards and 
guidelines for the protection of human health from exposure to lead in drinking water; 

 
I can find no reports or disclosures to EHP of Dr. Guidotti’s involvement, financial or otherwise, 
in this lawsuit.  Yet there is unequivocal evidence that DC WASA identified Dr. Guidotti as 
“WASA’s health expert” for the case and that Dr. Guidotti filed an affidavit on behalf of his 
client, DC WASA.   
 

 

 11



 
It is also clear that Dr. Guidotti’s affidavit was on the issue of health effects from lead in water, 
the very subject addressed in the EHP paper, as revealed in this document through FOIA. 
 
UNITED STATES DISTRICT COURT  
FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA 
Amy Harding-Wright, et al.Plaintiffs,v.District of Columbia Water and  
Sewer Authority, et al.Defendants. Civil Action No. 04-00558  
(HHK) 
 
SECOND DECLARATION OF DR. JOHN F. ROSEN  
I, John F. Rosen, declare and state as follows: 
1. This response incorporates all the text and references of my  
previous affidavit, dated March 25, 2004. 
2. I have reviewed the affidavit of Dr. Tee L. Guidotti  filed  
with the District of Columbia Water and Sewer Authority's Memorandum of Points and 
Authorities in Opposition to Plaintiff's Motion for Preliminary Injunction dated May 7, 
2004 ("WASA Memo").  I set forth herein my responses to the assertions of Dr. Guidotti.  My 
discussion  
below is based on my extensive experience in the field of the  
clinical evaluation and treatment of pediatric exposure to lead  
contamination. 
3. Dr. Guidotti is apparently not a board-certified  
pediatrician, nor does he have any apparent experience in the  
diagnosis, management, treatment or outcomes of excessive lead  
exposure in young children. 
4. Dr. Guidotti has failed to include any citations in his  
affidavit.  As a result, his statements about the real or potential  
impacts of excessive lead levels in Washington DC's drinking water on  
the health of young children and the developing fetus appear to me to  
be wholly unsubstantiated. 
5. In paragraph 3 of his affidavit, Dr. Guidotti equates  
childhood lead poisoning with the symptoms of lethargy, anemia,  
abdominal pain...at blood lead levels above 60 ug/dl. This statement  
is, at the very least, about 20 years out of date…. 
 
 
Finally, Dr. Guidotti’s involvement in the lawsuit was essentially confirmed by Dr. Guidotti 
himself in his 4/6/06 e-mail to DC WASA (see page 8).  In that e-mail, Dr. Guidotti lamented 
that one of the EHP reviewers who requested “a different analysis on the data” might have a 
“conflict of interest.”  Dr. Guidotti arrived at this concern through “a close reading” of the 
reviewer’s comments that “resemble[d] the wording from one of the advisors to the plaintiffs in 
the now-dismissed lawsuit” about lead in water.   
 
In a July 8, 2005 Washington Post article on the Amy Harding-Wright et al. v. DC WASA 
lawsuit, DC WASA was quoted saying that “the lawsuit has cost more than $1 million to 
defend.”  Moreover, they revealed that “the cost of defending the utility against the lawsuit 
included expenses for outside lawyers and experts.”  Was Dr. Guidotti paid as an expert witness 

 12



by DC WASA, either directly or via his contract with GWU?  Even if Dr. Guidotti volunteered 
his time on behalf of his client, he was ethically obligated to disclose his direct involvement in 
the DC WASA lawsuit to the EHP editor, the reviewers and the readers.  His DC DOH co-
authors, as employees of DC Government (a defendant in the lawsuit), were also obviously 
obligated to disclose this potential financial and non-financial conflict.  Further, Dr. Guidotti’s 
failure to disclose his involvement was especially egregious, because his 2004 affidavit put forth 
an opinion about the health effects of lead in water that was highly favorable to his client. 
 
It is also revealing that when Dr. Guidotti first submitted the EHP manuscript for review in late 
2005, he specifically requested that John F. Rosen, MD (Environmental Sciences Professor of 
Pediatrics and nationally renowned expert on childhood lead poisoning) be “restricted.”  In other 
words, Dr. Guidotti did not want Dr. Rosen to be considered as a reviewer for the paper.  As the 
plaintiffs’ health expert in the lawsuit, Dr. Rosen had direct knowledge of Dr. Guidotti’s 
involvement in Amy Harding-Wright et al. v. DC WASA lawsuit and could have revealed the 
potential conflict of interest to the EHP editors. 
 

 
 
2.3.  DC DOH/DC WASA/Tee L. Guidotti: Regina Lewis v. the District of 
Columbia and DC WASA 
 
Regina Lewis, the mother of a Washington DC child with lead poisoning and possible 
permanent brain damage who was allegedly harmed by a combination of DC WASA and DC 
DOH negligence, sued the District of Columbia (i.e., DC DOH) and DC WASA for $5 million 
each ($10 million total) in 2004.  This lawsuit is on-going.  The plaintiff alleged that high lead in 
water was a contributing factor to the permanent brain damage and elevated blood lead of her 
child (Appendix 2.3.A).  I can find no evidence that Dr. Guidotti, DC WASA’s “health expert” 
and recipient of DC WASA contract support for the EHP paper, or his DC DOH co-authors who 
were defendants in this lawsuit, revealed this direct and obvious financial conflict of interest to 
the EHP editors.   
 
The EHP authors knew about the child because they discuss his case in the EHP paper (also 
discussed in section 3.3.1).  DC DOH co-author Dr. Stokes oversaw the DC DOH lead-screening 
program and the handling of the child’s case from 2002 until about 2007 when she left her DC 
government post (see separate pdf attachment for details).  Dr. Stokes’ intimate knowledge of 
the case was revealed in a press conference she held on the child’s status in early 2004.  DC 
Government’s legal counsel also requested production of documents from DC DOH staff on this 
child’s case in October 2004 (Appendix 2.3.B).  The request for legal documentation from DC 
DOH and the filed lawsuit was part of the child’s DC DOH case file, which Dr. Stokes 
maintained.  DC WASA’s legal counsel, who reviewed and approved Dr. Guidotti’s EHP paper, 
was also certainly aware of the Regina Lewis v. the District of Columbia and DC WASA lawsuit.   
 
The failure of the EHP co-authors to reveal this financial conflict of interest is especially 
egregious, given that they also made numerous false statements about this child in their EHP 
paper as will be discussed in section 3.3.1.   

 13



 
Aside from their failure to disclose the financial conflict of interest, the EHP co-authors flip-
flopped on whether these lead-in-water lawsuits (against DC DOH and DC WASA) should even 
be mentioned in the paper.  For example, in an early version of the EHP manuscript, one lawsuit 
(i.e., the Amy Harding-Wright et al. v. DC WASA) received the following innocuous reference:    
 

 
 
“Lawsuits” (plural) was then mentioned in a later version of the EHP paper, along with the 
parenthetical disclaimer that “the most visible” of them “has now been withdrawn.”  This “most 
visible” lawsuit was the Amy Harding-Wright et al. v. DC WASA.     
 

 
 
Clearly then, the co-authors of the EHP paper were well aware of other lead-in-water lawsuits 
that affected DC WASA and DC DOH (the only other lawsuit I am aware of is Regina Lewis v. 
DC WASA).   
 
Furthermore, the following e-mail exchanges between Dr. Guidotti and his DC DOH co-author 
Thomas Calhoun, MD in 2005 and 2006 clearly discuss whether to even mention the Amy 
Harding-Wright et al. v. DC WASA lawsuit.  
 

 
 

 

 14



] 

 
 
Dr. Guidotti should have been highly sensitized to public concerns about clear disclosure of 
involvement in lawsuits by the time he submitted his final version of the EHP manuscript on 
January 9, 2007.  First, Dr. Guidotti considers himself an expert on the intersection of law and 
medicine, and has publicly cited a book he edited titled “Science on the Witness Stand: 
Evaluating Scientific Evidence in Law, Adjudication, and Policy” (OEM Press 2001). This book 
features excerpts from the guidelines for expert science witnesses provided by the American 
College of Occupational and Environmental Medicine (ACOEM), an organization of which Dr. 
Guidotti was the president in 2006. They read: 
 

 “He or she can have no direct personal or pecuniary interest in the outcome of the 
case, and their review of the medical facts should be thorough, fair, impartial, and 
should not exclude any relevant information in order to create a view favoring any 
party. …The physician expert must demonstrate adherence to the strictest of personal 
and professional ethics….The medical expert must strive to avoid even the slightest 
appearance of impropriety or partiality.” 

 
“Science on the Witness Stand,” further states that: 
 

 15



“Expert witnesses must not become “spin doctors” for either side.” “Materials not 
subject to peer review…should not be presented as widely accepted scientific 
publications.” 
 

Dr. Guidotti’s actions and words sometimes seem to contradict the established ethical standards 
listed in his own book.  For example, on the front page of the January 9, 2007 Wall Street 
Journal, Dr. Guidotti expressed a controversial opinion, indicating that disclosure of 
involvement in lawsuits is not necessary for authors of peer reviewed papers.  He did hedge his 
opinion, however, by saying that such disclosure is unnecessary if a paper represents a 
“consensus of its membership” and not the opinion of individual authors:  
 

 

 

 
 
In any event, at 5 pm on the very day that he was cited on the front page of the Wall Street 
Journal in an article that was critical about failures of authors to disclose conflicts of interest in 
relation to legal cases, Dr. Guidotti submitted the final version of his EHP paper without a 
mention of the lawsuits against his DC DOH co-authors or his DC WASA client.  

 

 16



The issue of legal action was raised amongst the EHP authors in another context.  In response to 
a popular press publication of my own research that showed gross inaccuracies in data presented 
in earlier versions of the EHP paper, Dr. Guidotti spelled out exactly what the errors might mean 
to his client, DC WASA.  Specifically, he stated that “the lawyers will use this in future legal 
actions” and “WASA will be vulnerable forever” and “nobody will believe DOH or WASA in 
the future.”  It is particularly revealing that he spelled out DC WASA’s legal concerns in a 
sentence that also discussed his ability to publish the EHP paper.  This is because the EHP paper 
was, first and foremost, a public relations “hit” for DC WASA. 

 

The overall conclusion of Section 2.2 and 2.3 is that the EHP authors never revealed these 
obvious financial conflicts of interest.  It is evident that the issue of the lawsuits did not slip their 
minds completely, since they had discussed the issue and decided to remove even innocuous 
references to legal actions.  Finally, as evidenced by Dr. Guidotti’s book and the Wall Street 
Journal article, it cannot be argued that the EHP paper’s principal author lacked understanding 
about the implications of such an omission. 

 17



 
 

Appendix 2.3.  
Appendix 2.3.A. 
 

 
 

 18



 
 

 

  

   

  

 19



 

 

 
 

 
 

 20



 

 21



 

 
 
 

 22



Appendix 2.3.B. 
 

 
 
 

 23



 
2.4.  Tee L. Guidotti/DC DOH: Discussion of Joint George Washington 
University/DC DOH Faculty Position to be Partly Funded by DC WASA 
 
In mid-2006, when the EHP paper was still being reviewed and revised, DC DOH and Dr. 
Guidotti held discussions about the possibility that DC WASA would fund a joint faculty 
position through GWU/DC DOH.  The DC DOH contact who was involved in this discussion 
was EHP paper co-author John Davies-Cole, PhD.  Dr. Guidotti’s request to DC WASA to fund 
this faculty position was forwarded directly to DC WASA General Manager Jerry Johnson on 
May 31, 2006 from DC WASA Chief of Staff Johnnie Hemphill.  In his introductory comments 
to Mr. Johnson, Mr. Hemphill said, “I think we need to discuss this.  I think this may be 
potential for protecting our interests a little better, but I haven’t got into any details.”   This e-
mail illustrates the complex financial entanglements between DC WASA, DC DOH and GWU.  
This potential financial conflict with DC WASA should have been revealed by Dr. Guidotti and 
his DC DOH co-authors.   
 

 

 24



 
 2.5.  Tee L. Guidotti/DC WASA/DC DOH: DC WASA-Funded “DC DOH” 
Environmental Assessments in the Homes of Children with Elevated Blood Lead 
Levels 
 
The EHP paper states that the homes of all children and adults with elevated blood lead levels 
(BLL) were investigated by DC DOH between 2/3/04-7/31/04. 
 

 
 
This, and similar public statements made by Dr. Guidotti, DC WASA and DC DOH about the 
“DC DOH” assessments, were false and misleading.  In fact, almost all of the environmental 
assessments at the time were conducted by independent contractors directly hired by DC WASA 
(Appendix 2.5).  They were prepared for DC WASA.  They involved lead paint and dust 
sampling, but not always water testing.  In fact, only a fraction (about 20%) of the DC WASA-
funded risk assessments collected and analyzed drinking water in accordance with the standard 
EPA protocol.  The DC WASA-funded assessments were apparently mailed to and housed at 
DC DOH. 
 
Dr. Guidotti and his co-authors were obligated to tell the truth about DC WASA’s direct 
financial role in the environmental assessments discussed in their EHP paper, the suboptimal 
quality of these assessments in relation to water testing, and DC DOH’s lack of direct 
involvement in collection of data for the assessments.  Moreover, they were obligated to disclose 
the potential conflicts of interest that the DC WASA contractors had in association with the 
interpretation of these assessments.  As will be discussed later in Section 3.3, Dr. Guidotti and 
DC WASA also made numerous false statements about what the assessments revealed, not only 
in drafts of the EHP paper but also in sworn written testimony to the US Congress.

 25



 
Appendix 2.5. 

 

 
 
 

 

 
 
 

 26



 

 

 
 
 

 27



2.6.  Tim Cote (Removed Author): Potential Conflict of Interest with CDC  
 
In e-mails to his EHP co-authors, Dr. Guidotti twice cited a “potential for conflict of interest 
with CDC” (10/5/06) and “concerned about a conflict of interest with CDC” (12/28/06) as the 
reason that Timothy R. Cote, MD, Senior Federal Advisor and CDC assignee to DC DOH asked 
to be removed as co-author from the EHP paper one year after the paper was submitted and six 
weeks after it was accepted.  I am uncertain if Dr. Cote and Dr. Guidotti’s concerns about the 
potential conflict of interest were disclosed to EHP staff.   
 
Whatever the potential conflict with CDC may have been, removing Dr. Cote’s name from the 
list of co-authors on the EHP paper at the last minute and after the paper was accepted, did not 
eliminate that conflict.  Dr. Cote was obviously a contributing author on the draft and final 
versions of the manuscript.  Rather, removal of his name only hid evidence of the potential 
conflict.  I have found no disclosure of Dr. Cote’s acknowledged potential conflict of interest 
with CDC to EHP readers, editors or reviewers.    
 
 

  

 
……………

 

 
…….. 

 

 28



3.  OTHER CONCERNS 
 
The preceding section documents numerous undisclosed potential conflicts of interest.  This 
section examines whether these potential conflicts and the associated lack of disclosure could 
shake the “complete faith” of EHP editors, individual scientists, the journals, and society that 
the “research is not only of the highest quality but also is open, honest, and unbiased (see 
EHP editorial at http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1247576). 
Based on the evidence that follows, it would appear that the EHP paper is biased in a manner 
that is highly favorable to Dr. Guidotti’s client, DC WASA.  
 
S ix sections that support this concern are provided in sequence: 

3.1 Erroneous Timeline 
3.2  DC WASA/Tee L. Guidotti:  “No identifiable public health impact from elevated lead 

levels in drinking water”  
3.3  Fabricated DC DOH “Study” of “65 Children” with Elevated Blood Lead Levels  
3.4 The DC WASA “Correlation Analysis” 
3.5 The Study of 210 (or 201) Residents with > 300 ppb Lead in Water 
3.6 DC DOH Forgery of Blood Lead Records in 2003-2004  

A final section discusses Dr. Guidotti’s prior experiences and published opinions about biases in 
research that is conducted with industrial sponsors. 
 
3.1.  Erroneous Timeline 
 
In the EHP paper, the authors put forth a lead-in-water timeline with incorrect dates.  These 
dates, versus the actual events, are shown below in Figure 3.1.1.   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Figure 3.1.1.  Comparison between EHP timeline and actual events. 
 

 29

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1247576


Erroneous statements and dates in the EHP paper include the following:  
 

1) That chloramine was first added to Washington DC’s water supply on “1 
November, 2002” (p. 695), and that the “change in water-disinfection treatment” took 
place “in 2001” (p. 695).  In fact, the actual date for the addition of chloramine to 
the water and the change in water-disinfection treatment was November 2000 
(see Appendix 3.1.A).  

2) That water lead levels (WLLs) showed an “abrupt rise” in 2003 (p. 695), and that 
lead concentrations in the water started to rise in 2002 (p. 695).  In fact, the rise in 
WLLs was first detected in early to mid-2001, but DC WASA hid the sampling 
results for the high lead (see Appendix 3.1.B).   

3) That “[a]t its peak in early 2004, the 90%’ile of homes sampled was 59 ppb” (p. 
695) and that in 2002 the lead levels did not exceed the action level (p. 695).  This is 
incorrect, because DC WASA’s own data show a 90%’ile level of 75 parts per 
billion (ppb) in July 2001-June 2002 and a level of 63 ppb in 2003 (see Appendix 
3.1.C).   

4) That “…in 2003 DC WASA implemented <<numerous health protective>> plans 
for families living in homes with lead lines or testing above the LAL (lead action 
level)” (p. 696).  In fact, the public health interventions listed by the authors did 
not begin until after the story was front page news in early 2004 (Table 3.1.1).  

 
Table 3.1.1.  Reported versus actual date of public health interventions 

 
DC WASA-Implemented Public 
Health Intervention 

Reported  
Date  EHP 

Actual Date 

10 minute flushing advisory 2003 February 2004 
Lead filters distributed 2003 March 2004 
DC WASA voluntarily accelerated lead 
service line program 

2003 July 2004 

Offer to replace owner’s lead service 
line at cost 

2003 Required by Federal Law 
when action level is 
exceeded 

Low cost financing 2003 November 2004 
Free water testing offered to any 
customer 

2003 February 2004 

 
The net effect of these errors is that the actual events in DC from 2000-2004 were made 
unrecognizable in the narrative that is presented in the EHP paper.  The paper also makes no 
mention of valid criticism regarding the DC DOH and DC WASA public health response.  Any 
easonable presentation of the public health response should have mentioned the following:  r 

1)  EPA’s 2004 determination that DC WASA broke the law by failing to disclose to 
EPA the high lead-in-water samples that they collected in 2001 (Appendix 3.1.B); 

2)  DC WASA’s firing in 2003 of a whistleblower who tried to reveal the high lead in 
water to EPA in 2003.  The whistleblower was eventually vindicated and awarded 
hundreds of thousands of dollars in damages (Appendix 3.1.D); 

3)  The 2004 firing of two high level DC DOH employees for their failure to take the 
lead-in-water issue seriously in late 2003 (Appendix 3.1.D);  

 30



4)  The fact that the substantive public health interventions were not initiated by DC 
DOH and DC WASA until more than a month after the high lead in water was front 
page news in 2004, and nearly 3 years after DC WASA first detected high lead in 
the water (Appendix 3.1.D); 

5)  The numerous congressional hearings and investigations into DC WASA and DC 
DOH actions.  

One person who was intimately familiar with the actual timeline of events in DC was Dr. Daniel 
R. Lucey, MD, MPH, the Interim Chief Medical Officer for DC DOH in 2004 who actually led 
the District’s public health response after the Washington Post broke the news in January 2004.  
Dr. Lucey was initially invited to be a co-author on the EHP paper and declined. Later he was 
included in the “Acknowledgements” section of the paper. But after seeing his name in a version 
that had already been submitted to EHP, with its erroneous dates and timeline, and other 
fabricated data, Dr. Lucey wrote an outraged e-mail message to the co-authors (see page 32).   
 
In this e-mail, which was also copied to city administrators, Dr. Lucey demanded in capitalized 
letters that Dr. Guidotti “REMOVE MY NAME” from any place it appeared in the paper.  He 
stated that “I do not want the journal editors, reviewers, or readers to think that I give my 
consent, even tacit consent, to this manuscript because I do NOT do so.”  Dr. Lucey further 
asked that Dr. Guidotti contact the editor of EHP, to clarify that he had not given permission for 
the use of his name.  He closed by saying that, “I do NOT consent to the description of the DC 
Department of Health response….during the time that I was appointed by the DC City 
Administrator Deputy Mayor Robert Bobb to lead the DC Department of Health Response.”  
 
Although Dr. Lucey’s name was removed from the “Acknowledgments” section, I can find no 
evidence that Dr. Guidotti ever complied with Dr. Lucey’s request that he alert the EHP editors 
that Dr. Lucey had not given his approval to be mentioned anywhere in the paper.   
 

 31



  
 
 
 

 32



Appendix 3.1. 
 
Appendix 3.1.A. Evidence that the date of chloramine addition was November 2000.   
 
Excerpt from page 1 of final EPA Report at 
http://www.epa.gov/safewater/lcrmr/pdfs/report_lcmr_elevatedleadindc_final.pdf.  
 

 
 
 
Appendix 3.1.B.  DC WASA withheld sampling results indicating high lead in early 2001. 

EPA Concludes WASA Broke Lead Law 
Order Cites Violations in Six Categories but Levies No Penalties   
By Carol D. Leonnig Washington Post Staff Writer  Friday, June 18, 2004; Page B01  
“EPA officials said their most troubling discovery was that WASA officials withheld six crucial 
test results from customers' homes showing elevated lead levels in late 2000 and early 2001. If 
reported as legally required, EPA officials said, the results would have put Washington over the 
federal action level, forcing WASA to address the lead problem.” 

 33



Appendix 3.1.C.  Excerpt of data from EPA report on lead in D.C. Water.  P 15. 
http://www.epa.gov/OGWDW/lcrmr/pdfs/report_lcmr_elevatedleadindc_final.pdf 

 

 34



Appendix 3.1.D. 
 
Manager's Firing Defended by WASA 
Woman Told EPA of Problems With Water  
By David Nakamura Washington Post Staff Writer  Saturday, March 6, 2004; Page A05  
 
WASA Whistle-Blower Wins Vindication, Reinstatement 
By David Nakamura Washington Post Staff Writer Thursday, November 3, 2005; Page B02  
 
A water quality manager fired by the D.C. Water and Sewer Authority in 2003 was ordered reinstated and awarded 
hundreds of thousands of dollars yesterday by a judge who said she was improperly terminated after warning 
federal authorities about excessive lead in the District's tap water 

D.C. Knew Of Lead Problems In 2002 Timing of E-Mails Contradicts Claims 
By Carol D. Leonnig and David Nakamura  Washington Post Staff Writers  
Monday, March 29, 2004; Page A01 
 
Senior D.C. government officials knew that the city's water contained unsafe levels of lead 15 months before the 
public learned of the problem but failed to flag the issue as a major concern, according to internal documents that 
contradict the account provided recently by top managers. 
 
Officials at the D.C. Department of Health, who have publicly maintained that they did not know of the 
lead problem until this year, first discussed the contamination in October 2002 with the D.C. Water and 
Sewer Authority, according to e-mails between the two agencies. 
 
But after assisting WASA in drafting a 2002 educational brochure that has since been criticized for glossing 
over the high lead levels, Health Department officials largely ignored the mounting health threat last year 
and failed to issue clear instructions to residents about how to reduce their risk of lead poisoning. 

D.C. Assailed for 25-Day Delay in Acting 
Former Health Directors, Others Chide City, Saying Warnings Were Long Overdue  
By Avram Goldstein  Washington Post Staff Writer    Thursday, February 26, 2004; Page A08  
 
City health officials took center stage in addressing excessive lead in the District water supply yesterday, but many 
in the medical community criticized the 25-day delay in their response.  Several public health specialists, including 
former directors of the D.C. Health Department, expressed relief that lead in drinking water is finally being treated 
as a full-fledged public health concern and that residents are being given guidelines on how to protect themselves. 
But they said it had taken the city far too long to act.  
 
City officials said yesterday they will mail letters this week to 23,000 homes with lead water service lines, 
advising pregnant women and children younger than 6 not to drink unfiltered tap water.  
 
Georges C. Benjamin, former director of the District and Maryland health departments and now executive director 
of the American Public Health Association, said the actions should have occurred promptly after excessive lead 
in drinking water was reported Jan. 31.  
 
"That should have been done on Day One," Benjamin said yesterday. "That's Public Health 101."  
 
Washington fires health chief over handling of lead in drinking water  
By Brian Wingfield New York Times March 27, 2004 
 
The mayor's office acknowledged it dismissed James A. Buford, the health director   

 35

http://www.nytimes.com/auth/login?URI=http://www.nytimes.com/2004/03/27/politics/27WATE.html


3.2.  DC WASA/Tee L. Guidotti: “No identifiable public health impact from 
elevated lead levels in drinking water”  
 
In early 2006, DC WASA issued a press release stating that their research funded at DC DOH 
had “confirmed that there was no identifiable public health impact from elevated lead levels in 
drinking water.” 
 
District Drinking Water Meets Federal Requirements for Lead Levels: 
WASA Fulfills Community Water Pledge 
 
FOR IMMEDIATE RELEASE January 10, 2006 
 
Contact: Michele Quander-Collins   (202) 787-2200  
 
“In 2004, WASA funded a Department of Health program that conducted voluntary blood lead 
level screenings of more than 6,800 District residents. The results of the tests confirmed that 
there was no identifiable public health impact from elevated lead levels in drinking water.” 
 
Dr. Guidotti’s original EHP submission contained nearly the exact same declaration as DC 
WASA’s 2006 press release: 
 

 
 
This and revised versions of the EHP manuscript were unequivocally rejected by the EHP 
reviewers and EHP in April of 2006, as evidenced by the following e-mail to Dr. Guidotti from 
EHP editor Burkhart:  
 

 

 

 

 36



 

 

Dr. Guidotti then asked to be given another chance to respond to the reviewer criticisms, and 
EHP editor Burkhart granted it to him: 

 

 

 37



In order to address the reviewer criticisms and have the manuscript re-considered for publication 
in EHP, Dr. Guidotti, in collaboration with DC WASA, set out to submit a revised version of the 
manuscript on July 10, 2006.   

 

 

 

The revised manuscript was finally re-submitted to EHP on July 23, 2006.  In his e-mail to the 
EHP editor, Dr. Guidotti urged vigilance for “unjustified assumptions and prejudgment on the 
part of reviewers with their own agendas.”   

 38



 

Dr. Guidotti and DC WASA’s 7/23/06 manuscript was apparently successful at addressing some 
of the reviewer concerns, but still inadequate, as indicated by an 8/22/06 e-mail from Dr. 
Guidotti to EHP about “reconciled text.”  In this chain of e-mails, Dr. Guidotti told the EHP 
editor that he had changed a “Key sentence.”  Specifically, he stated that he had removed “There 
appears to have been no identifiable public health impact from the elevation from lead in 
drinking water” and replaced it with, “Measures to protect residents from exposure to lead in 
drinking water may have prevented more frequent elevations in blood lead.”  Because of this 
and a few other changes, on August 23, 2006 the EHP editor deemed the manuscript acceptable 
for publication:  

…… 

 39



 

 

 

In the fall of 2006, my research into DC WASA’s environmental assessments revealed that, 
contrary to DC WASA and Dr. Guidotti’s public claims in the EHP paper, not all children with 
elevated BLL had sources of lead exposure other than water in their homes.  When my findings 
were disclosed, Dr. Guidotti asked EHP for guidance on what revisions he was permitted to 
make to the accepted paper.  EHP’s editor consented to certain revisions “as long as nothing 
substantive changes within the paper:”  

 "Burkhart, Jim (NIH/NIEHS)" <burkhart@niehs.nih.gov> 12/5/2006  9:34 AM I think 
everything will be fine as long as nothing substantive changes within the paper.  As you know 
I'm officially retiring in January, but will continue under cover to take care of several 
outstanding issues - this being one.  I hope you are soon successful. Regards, Jim Burkhart 

At some point in the post-acceptance revision process, the controversial statement that, “There 
appears to have been no identifiable impact from the elevation of lead in drinking water,” which 
had been removed in August 2006 in order to get the paper accepted, was reinserted in the 
manuscript.  The final version of the paper was published with DC WASA’s 2006 press release 

 40



statement virtually word for word.  Moreover, the sentence that Dr. Guidotti had told EHP 
would be substituted for it had been deleted. 

From the final version of the EHP manuscript:   

“There appears to have been no identifiable public health impact from the elevation of lead in 
drinking water in Washington, DC, in 2003 and 2004. This may reflect effective measures to 
protect the residents, as 153 reported compliance with recommendations to filter their drinking 
water” (p. 701). 

How did DC WASA’s misleading 2006 press release statement get back into the EHP paper, 
after Dr. Guidotti explicitly told EHP that he had removed it?  Did Dr. Guidotti and DC WASA 
slip the phrase back into the manuscript, counting on the fact that the editors would simply trust 
that he would not make “substantive changes” to the accepted version of the paper?  As 
evidenced from the e-mail below, DC WASA was given yet another version of the paper on 
September 12, 2006, after it had been accepted.  Did DC WASA request that their 2006 press 
release statement be put back into the EHP paper?  

 

DC WASA’s 2006 press release words, legitimized by inclusion in the peer reviewed EHP paper, 
have been used by DC WASA and Dr. Guidotti to maximum public relations effect.  First, DC 
WASA posted the EHP paper on their website.  They also handed it out to DC residents at 
public meetings on lead in water.  Dr. Guidotti made numerous PowerPoint presentations and 
repeatedly mentioned the wording.  Finally, he and his GWU colleagues discussed the EHP 
paper in a follow-up article in the Journal of Public Health Management and Practice (Jan/Feb 
2008;14(1):33-41). This article describes “the lessons learned during a case study in 
environmental health risk management by the DC Water and Sewer Authority.”  After a 
discussion that includes a citation of the EHP paper, the co-authors state that “No public health 
impact has, therefore, been identified from the elevation.”  

 

 

 41



This incident illustrates how Dr. Guidotti successfully used EHP, a respected peer-reviewed 
journal, as a vanity publication for his DC WASA client.  He inserted the words from the 2006 
DC WASA press release into the body of the paper after acceptance by EHP, when this 
acceptance was made under the express condition that these words not be included.     
 
3.3. Fabricated DC DOH “Study” of “65 Children” with Elevated Blood Lead 
Levels 
 
One basis for Dr. Guidotti’s (and DC WASA’s) assertion that no public harm could be identified 
in DC from the years of elevated lead in water, was a purported study of environmental 
assessments conducted in the homes of “65” (or “64” – both numbers have been used at different 
times) children under the age of 6 who were identified with elevated BLLs between 2/3/04 and 
7/31/04.  This study was cited in sworn written testimony before the US Senate by DC WASA 
General Manager Mr. Johnson (7/22/04) and by Dr. Guidotti, in response to an investigation 
conducted by the DC Office of the Inspector General (1/5/05).  Dr. Guidotti invariably included 
the “no harm” from water “conclusion” of the assessments in his public presentations made on 
behalf of DC WASA.  Representative excerpts of Mr. Johnson’s and Dr. Guidotti’s statements 
are provided below: 
 
 

Mr. Jerry Johnson’s Written Testimony to the US Senate, July 22, 2004.  

Only sixty-five children (five of whom were identified through the very extensive schools 
testing) under the age of six have elevated blood lead levels, and only twenty of them live in 
homes with a lead service line.  However, each member of the target population screened resides 
in a property that shows lead dust and/or soil that exceed federal guidelines. 
  
Although the public health objective is to limit lead exposure from any source, the data strongly 
suggests that there is no correlation between the presence of lead service lines in the District and 
elevated blood levels. 

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Dr. Tee Guidotti’s response to DC Office of Inspector General on behalf of his client,  DC 
WASA,  “Audit of Elevated Levels of Lead in the District Water January 5th, 2005” 

 

 42



The purported DC DOH study was a central feature of the original EHP paper.  The original 
version of the manuscript prominently mentioned it in the abstract, body and conclusions of the 
paper.  The take-away message was that “in every case” a DC DOH investigation revealed lead 
sources other than (or sometimes in addition to) water in the homes, and these sources were 
always either the sole or the major cause of hazardous lead exposure.  Example excerpts from 
the original EHP paper follow: 
 

 

 

The weight placed on the environmental assessment data from the homes of the “65 children” is 
further emphasized in a response Dr. Guidotti sent to the EHP editors, regarding criticism 
leveled by reviewer #1 against his interpretations in the original manuscript:   
 

 
 
Thus, the “lack of ambiguity” in the DC DOH “study” of the “65 children” with the 
environmental assessments, was not only a key point in the original paper, but it was also used 
by Dr. Guidotti as part of his defense against reviewer #1’s criticism. 

A source who approached me about “criminal” behavior on the part of DC DOH, DC WASA 
and Dr. Guidotti in relation to the EHP paper, specifically mentioned that I should examine the 
so-called “study” of “65 environmental assessments.”  DC DOH refused to produce requested 
documents in response to my FOIA, and after months of delay, DC DOH revealed to me that 
there were actually well over 100 environmental assessments that had been funded by DC 
WASA in response to Washington DC’s lead-in-water problem.  DC DOH also admitted that 
they could not locate some of them, and they further attested that there never had been a study 
of 65 cases as Dr. Guidotti and Mr. Johnson had claimed.  I was forwarded over 100 of the 
environmental assessments for my review.  

 43



In reading the assessments I found uncontroverted evidence that statements in the EHP paper 
were false.  In several cases, the DC WASA contractors had written draft reports, stating that 
lead in drinking water samples from children’s homes had tested at undetectable levels, weeks 
before the samples were even analyzed by the laboratory.  Furthermore, in direct contradiction to 
Dr. Guidotti and Mr. Johnson’s statements under oath, 21 assessments reported no obvious lead 
hazard in paint, dust, or soil, and 5 listed water as the primary hazard.  One assessment stated 
that no sources of lead, other than water, were identified in the child’s home, and another 
reported that the only identifiable lead hazard in the child’s environment was the drinking water 
at the child’s school.   
 
The guardians of the two children with water as the sole identified lead hazard verified the 
accuracy of the statements in the reports of DC WASA’s own contractors, and further confirmed 
that no lead paint or sources other than lead in water had been identified.  The results of my 
investigation were eventually reported in late 2006 on WAMU radio and Salon.  The links to 
those reports are:   
 

• 9/21/06: http://wamu.org/news/06/09/lead_questions.php 
• 11/27/06: http://www.salon.com/news/feature/2006/11/27/lead/ 

 
In September 2006, when Dr. Guidotti was first queried about the environmental assessments by 
a radio reporter, he claimed that he was “astonished” by my discoveries (see WAMU link above).  
He later told several people, including science writer Rebecca Renner, that he had never actually 
seen the reports and pointed to his co-authors:   
 

 

 

In conjunction with my research into the environmental assessments, I went out of my way to 
make sure that the authors of the EHP paper understood the stakes that were involved in this 
issue – not only for the sake of the science, but also for their own reputations.  For example, 
when informed by WAMU that Dr. Guidotti claimed to have never actually seen the assessments, 
I encouraged them to share with him their copy of my FOIA for at least the two assessments that 
reported water as the only lead source.  In late 2006, I also called Dr. Guidotti’s co-author Lisa 
Ragain.  I made it clear to her that I was very concerned about Dr. Guidotti’s persistence in 
trying to publish a peer reviewed paper in spite of his knowledge that the results of the 

 44

http://wamu.org/news/06/09/lead_questions.php
http://www.salon.com/news/feature/2006/11/27/lead/


environmental assessments were different from what he had been portraying to the public (I w
aware o

as 
f the EHP paper at the time, because it was produced to me through the FOIAs of DC 

OH). 

 Office 

 DOH results” in relation to the environmental 
ssessments and conclusions in the EHP paper. 

D
 
At the time, Ms. Ragain confided to me that both she and Dr. Guidotti knew that the DC DOH 
was so “completely screwed up” that in her opinion the US Government Accountability
needed to do a complete criminal investigation of the agency “from top to bottom.”  In 
November of 2006, I followed up on this conversation with a few e-mails, in which I reinforced 
to Ms. Ragain “the complete absurdity of the DC
a
 
Date: Thu, 02 Nov 2006 15:51:07 -0500  To: ragain@speakeasy.net 
From: Marc Edwards edwardsm@vt.edu    Subject: Another FOIA memo 
 
It differs from the earlier memo by assuming much lower water intake for infants (e.g., no reconstituted 
formula).  It also considers 3 scenario's of exposure based on the DC data for homes with lead 
pipe………………….This, and the prior studies on blood lead versus lead in water, point to the complete 
absurdity of the DC DOH results. 
 
After my exchanges with Ms. Ragain, which allowed me to point out clearly the undisputed 
discrepancies between the facts related to the environmental assessments and Mr. Johnson and 
Dr. Guidotti’s prior public statements about these assessments (i.e., sworn written testimony to 
US Congress, public presentations, written comments to the DC Office of the Inspector General
and a submitted paper to EHP), I felt assured that Dr. Guidotti wo

, 
uld not present the purported 

environmental assessment” study again. But this was not to be. 

 
DC DOH has to settle the issue definitively before we proceed to publication (see page 46).”   

tact 

e 
actly, 

d the 

ently and discovered water problems in 7 instances.  Dr. 
Guidotti refused to speak on tape.   

 

“
 
From the limited e-mails that I possess, Dr. Guidotti’s state of mind regarding the assessments 
appears to have evolved over time.  On September 19, 2006 Dr. Guidotti admitted to EHP that 
he had “seen the two environmental assessments” that WAMU had sent him and noted that “the

Throughout the environmental assessment controversy, Dr. Guidotti maintained close con
with DC WASA public relations personnel, who kept tabs on the developments.  On the 
morning of the September 21, 2006 WAMU broadcast, in the midst of an e-mail exchange 
between DC WASA staff and Dr. Guidotti, someone suggested that DC WASA’s response to the 
delivery of potentially unsettling information about the possible harm from lead in water includ
“referencing the peer reviewed article” (see page 46).  It is impossible for me to tell, ex
who wrote this statement.  But at that time, Dr. Guidotti’s EHP paper was the only peer 
reviewed article describing Washington DC’s lead-in-water problem and its public health 
implications.  The statement again makes clear that the authors, and DC WASA, viewe
EHP paper as a public relations tool.  WAMU noted on the air that they reviewed the 
environmental assessments independ

 

 45



 

 

Originator of the above e-mail is uncertain, since WASA deleted the person’s name. 

 46



The exposure of the problems with the DC WASA-funded risk assessments caused Dr. Guidotti 
grave concern.  He commented to EHP co-author Marina Moses, DrPH, MS that “unless this is 
resolved, there will always be a cloud and confusion over what happened to DC residents.”  
He further stated that unless this issue was resolved “we will not be able to publish our BLL 
paper.”  And that, “An explanation of how the discrepancies MIGHT have occurred is not 
enough.  It leaves open the possibility that the original contractors’ reports were correct and 
that water was the source in those cases.  DOH needs to present a direct, simple and accurate 
explanation of the discrepancies DID occur, no speculation.  At this point it is essential for 
DOH to fix this.”  Further, he argued that if we cannot resolve the problem that “the lawyers 
will use this in future legal actions” and “WASA will be vulnerable forever” and “nobody will 
believe DOH or WASA in the future.”  Given that the EHP paper had been described by DC 
WASA as a “Health Message,” it is probably not coincidental that the words “publish our BLL 
paper” were written in the very same sentence that raised the legal and public relations 
predicament of DC WASA. 

 

Later that day, Dr. Guidotti wrote to one of his GWU co-authors calling for an expeditious 
“answer” by DC DOH that would explain away the discrepancies credibly and allow him to 
proceed with the EHP paper.  Specifically, he wrote that “…DOH has to answer the 
fundamental issue of transparency and documentation of the basis for their judgment or 
everyone involved will have zero credibility.” 
   

 47



 

 

A few days later he cited a potential resolution to the problem.  That is, in late September 2006 
WAMU announced that the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) would step in to 
investigate the environmental assessments.  Dr. Guidotti then e-mailed the EHP editors on 
September 25, 2006 that CDC would review all evidence regarding blood lead levels and 
sources of exposure in 2004, to “…restore credibility to the public health system in DC,” and 
“that it is premature to consider withdrawal of the manuscript.”  

 

Having already discussed the data in the assessments with me, and fully aware that some 
assessments reported water as either the sole or a contributing source of lead, Dr. Guidotti’s 
GWU co-author Ms. Ragain urged careful preparation of a defense, in case a sufficient 
explanation was not found for the discrepancies between the assessments and Dr. Guidotti’s/DC 
WASA’s statements about them.  Again, the public relations aspect of the work between the 

 48



GWU researchers and DC WASA is clear.  Ms. Ragain states, “We need to make sure our own 
ducks are in a row.  WASA is teetering on a thin line right now, just a small tip could make 
for another fiasco at some level.”  The e-mail closed with a recommendation to “try and get 
ALL the documents that Dr. Edwards got from DOH with his FOIA request.”  

 

 

In reference to Ms. Ragain’s idea that the GWU authors should obtain -- and actually read -- the 
assessments they had so frequently cited (in the EHP paper, sworn written testimony to US 
Congress, presentations, and to DC OIG), Dr. Guidotti mentioned that it would “not be so easy 
to get them all but Edwards is doing it for us.”  In anticipation of the CDC’s action, Dr. 
Guidotti also offered his assessment of the likelihood of different outcomes of the CDC 
investigation.   

   

 49



He did not consider a fourth possibility, which is that the CDC would find the assessments so 
ambiguous and contradictory to prior public statements on the subject that they would decide not 
to intervene.  CDC eventually stated to Salon: 

 

In late November of 2006, even if they did not have it before, DC WASA and Dr. Guidotti were 
given unambiguous information from DC DOH that the DC DOH “study” of “65 environmental 
assessments” never existed.  Dr. Stokes – the only person at DC DOH who oversaw these 
assessments – had only analyzed the first 49 of the 121 assessments, through May 17, 2004.  
  

 

 

Dr. Guidotti then revealed that he knew that DC WASA had actually funded at least 121 
assessments, not 65, and admitted that he, himself, had been unable to make sense of an 
environmental assessment database he had obtained from DC WASA.  This database only 
included 71 data points.  He stated it was completely unclear which of the 192 data points in 
total (i.e., 71 in DC WASA’s database and 121 in DC DOH’s database) corresponded to the “65 
children” whose cases had been supposedly analyzed by DC DOH.  

 50



 

 
In this same e-mail that essentially acknowledged that the “study” of the “65 children” never 
existed, Dr. Guidotti stated the top priority “is to get the 65 cases identified in our database so 
that we can run the stats one more time and finish conclusively with the subjects of the 
screening study.”  But he also claimed that “just as we suspected,” all necessary information to 
resolve the problem with the assessments “was in fact left behind at DOH but not in the same 
file as the contractor work.”    
 
Dr. Guidotti could not abandon the quest to find data for this specific “study” of “65 children,” 
possibly because he had often cited the study prominently in the EHP paper and elsewhere.  
“For the purposes of the paper,” he wrote to two of his DC DOH co-authors in December 2006, 
“we just want the data on the 65 because the question to be answered is whether there was a 
correlation in just these children.”  He then made it clear that locating the data was both 
essential and urgent for the EHP publication because: 
 
“We would not like to explain to the reviewers and critics why we are not describing the 
same 65 subjects we describe in the paper and that form the tail in the figures.  That would 
undermine the credibility of the DOH data in its entirety.” 

 51



 

 
 
Dr. Guidotti then approached his DC DOH co-author Dr. Davies-Cole, querying him about a 
“red plastic portfolio” that Dr. Stokes had supposedly left behind that had a “great deal” of 
documentation about the assessments, even though Dr. Stokes had made it clear to DC DOH’s 
Marie Sansone, JD that she had stopped her review with 49 cases and had not examined the 
other assessments.   
 

 
 
After weeks of seeking data that could be attributed to the assessments of 65 children (a quest 
that is discussed further in Section 3.4), and repeatedly being told by DC DOH that no evidence 
that such a study existed, Dr. Guidotti ended this phase of his search by lamenting that the 
documents in the “red plastic portfolio” could have enabled him to reconstruct “the 
identification of a proven environmental source in every situation” (emphasis added).  And 
that this “hope seems to have disappeared with the little red folder Lynette kept in her desk.”   
 

 52



 
 
Although Dr. Guidotti abandoned his search, he did not disclose to EHP that the “study” of “the 
65” never existed and the data could not be explained or reconciled.  I speculate he calculated 
that no one would ever be able to discover these facts, because in response to a prior FOIA 
request I had made, DC DOH had acted to protect his communications. 

3.3.1.  Analysis of Specific Misstatements About the Environmental Assessments   

The following is an analysis of the specific misstatements about the “65 children” and the 
environmental assessments that appeared in the published version of the EHP paper. 

1) The paper states that the homes of all children and adults with elevated blood lead were 
investigated by DC DOH.  This is a false statement for several reasons.  First, there were many 
individuals with elevated blood lead levels who had no assessments at their homes.  Second, the 
investigations were done by DC WASA contractors, and not DC DOH.  Finally, DC DOH did 
not review all the assessments until at least late 2006. 

  

2) Data on the percentage of the 65 children who lived in homes with and without lead service 
lines are fabricated (p. 698, Table 2).  Unless it is known who the children were and where they 
lived (information that Dr. Guidotti searched for unsuccessfully), it is impossible to know the 
type of pipe material in front of each child’s home.  I have requested this information from DC 
DOH and they cannot find it.   

 

3) When Dr. Guidotti submitted the final version of the manuscript, he told EHP Editor Burkhart 
that “documentation to back up the original statement” (i.e., that in all 65 cases a lead source 
other than drinking water was identified) was “no longer available.”  This statement implied 
that such documentation had been available in the past, which Dr. Guidotti knew to be untrue 

 53



since DC DOH’s Dr. Stokes (an EHP co-author) had stated she had reviewed “only 49 of the 
121” reports.   

 

 

4) In the published paper, Dr. Guidotti covered up the 2 environmental assessments that pointed 
directly to the water as the cause of the child’s elevated blood lead as follows: 

 

 
 

The above wording is false and misleading.  For one of the cases, Dr. Guidotti had reports in his 
possession showing that the child in question attended Wilkerson Elementary School, where 
lead-in-water samples as high as 7,300 ppb had been found.  This level of lead in water is about 
1.5 times higher than the threshold for classification as a hazardous waste, and 365 times higher 
than the EPA lead-in-school standard.  Indeed, the average first-draw lead at Wilkerson 
Elementary School was 342 ppb, and the average second-draw lead was 538 ppb (both more 
than 20 times the EPA standard).  The child’s blood lead, in fact, had been tested precisely 
because of the high level of lead in water at the child’s school.  This was clear evidence of a 
possible “water related” source of lead exposure that should have been disclosed. 

 
The second case in dispute also pointed directly to the water, as revealed by very high lead in the 
second-draw sample collected at the child’s home.  DC DOH has never denied that they told this 
child’s mother that water was the only significant lead source in the home (see WAMU report 
cited earlier).   
 

 54



Dr. Guidotti’s statement that the “investigation is continuing” is also false.  In his e-mail above  
(page 54), Dr. Guidotti states that all hope of finding the environmental source disappeared with 
the loss of the red plastic portfolio.  In 2007 I also spoke with the child’s guardians and 
confirmed that there was no ongoing investigation of lead sources in the child’s environment.   
 
5) Dr. Guidotti and his DC DOH co-authors discuss the case of a child with excessively high 
BLLs that had been hospitalized for lead poisoning: 

  

I investigated this case in detail through FOIA requests for internal agency documents and 
interviews with the child’s family and neighbors.  As demonstrated in a separate document that I 
have sent electronically along with this letter, the above statements are false.   
 
On March 24, 2004, EHP co-author Dr. Stokes presided over a public press conference on this 
child’s case (see streaming video in the attached PowerPoint file).  The day before the press 
conference, DC DOH issued a press release titled, “Child Admitted to DC Hospital with 
Elevated Blood Lead Level: Environmental Assessment Strongly Suggests Water is Not the 
Source.”  The announcement claimed that lead dust and paint had been identified as the most 
likely causes, and did not reveal that no sample of this child’s drinking water had been collected.  
Moreover, the two risk assessments that had been conducted at the child’s home prior to the 
press conference (on 10/15/02 and 7/23/03) had resulted in only a single elevated lead dust 
sample on the kitchen floor.  At the press conference, Dr. Stokes asserted that the child lived in a 
home with a service line of undetermined or non-lead material.  When DC DOH finally 
measured lead in the water weeks after the press conference, they found elevated levels, but 
never admitted it publicly.  Through conversations with neighbors and DC WASA’s own 
records, I later discovered that the service line at the child’s home was indeed made of lead.   
 
Therefore, the statement in the EHP paper, that a “source of lead exposure unrelated to either 
lead paint or water has been identified, […] but has not been revealed in order to protect the 
family” is untrue.  In addition, in the press conference Dr. Stokes made her theory about the 
source explicit: “overwhelming amounts of lead dust.”  Clearly, this information was not being 
kept confidential to protect the family.  

 

 55



It is important to also note that this hospitalized child discussed in the EHP paper was the very 
child at the center of the Regina Lewis v. the District of Columbia and DC WASA $10 million 
lawsuit.  Dr. Guidotti, on behalf of DC WASA and DC DOH, used the EHP paper as a peer 
reviewed platform to lie about the facts of this child’s situation.  
 
3.3.2.  On the Possible Origins of “the 65” 
 
It is worth speculating on the possible origins of Dr. Guidotti and DC WASA’s fabricated claims 
about the DC DOH study of “the 65” environmental assessments.  Ultimately, the burden of 
proof should fall on the authors, but I have uncovered information that may shed light on the 
question.  
 
A 2005 “Scope of Work” document between DC WASA and GWU (see next page) noted that, 
“We [GWU] are an academic center of excellence in this field….” of communications support.  
The same document mentioned that GWU had developed a “strategic plan for the anniversary of 
the media coverage of the lead issue,” and “…a document of strategies to work with the DC 
Lead Elimination Task Force” (i.e., a coalition of community, advocacy, governmental, and 
academic groups that formed in 2004 to improve lead poisoning prevention efforts in the 
District).  Further, the document stated:   
 

“In our previous contract with WASA, we met a similar charge by providing WASA 
with a write-up on the DC Department of Health children’s blood lead level 
results…”   

 
GWU’s previous contract with DC WASA was in 2004, and their “write-up” about DC DOH 
children’s blood lead level results may have been a document entitled 
"Dr.Calhoun'sExecutiveSummary10-13-2004.doc."  I have a copy of this document which was 
mailed by Dr. Guidotti to Ms. Renner on April 12, 2006.  This document features edits that are 
still clearly visible via MSWORD track changes.  The edits are labeled, “Calhount,5-4-2005,” 
which suggests that Dr. Calhoun revised the document in 2005.  While the author of the 
document is not mentioned, it would seem odd for Dr. Calhoun himself to write a document 
entitled “Dr.Calhoun’sExecutiveSummary.”  It seems possible that this document originated at 
GWU and was produced for DC WASA. 
 
This document is the only information I have, which is even remotely associated with the DC 
DOH (i.e., edited by Dr. Calhoun).  It  mentions “the 64” environmental assessments.  
Specifically, the following text appears: 
 

Sixty-four children under the age of 6 had elevated BBL (10mcg/dl or higher), of 
whom 2 had levels of 45 or greater (45 mcg/dl is the BBL at which medication is 
recommended by the Centers for Disease and Prevention (CDC).  It has been well 
documented that those 2 children were hospitalized and treated at local hospitals and 
have been relocated from their homes, which were found to have high lead levels from 
paint, dust and soil, and lead abatement techniques.  It is also significant that all the 
residents of the 64 children under age 6 with elevated BLL (i.e., 10 mcg/dl or higher, 
and the nursing mothers with elevated levels except for 1 residence) have shown lead 
dust, paint and/or soil levels that exceed Environmental Protection Agency (EPA) and 
HUD guidelines.   

 

 56



 

 
 
The likelihood that “Dr. Calhoun’s Executive Summary” was written as a strategic 
communication tool for public relations by DC WASA is further indicated by the following 
excerpts that are unlikely to have originated with Dr. Calhoun or even the DC DOH.  
Specifically, “Dr. Calhoun’s Executive Summary” states (misspellings are in the original): 
 

1) The DOH is supportive of the plan for the replacement of lead service lines as put 
forth by WASA, and the prioritization thereof, as recommended by DOH.  DOH 
concurs with the service line replacement process underway to the target population 
and those with elevated BLL. 

 57



2) Table 1 shows schools tested by the Water and Sewage Administration (WASA) along 
with the DCPS engineers, immediately closed the drinking unit and proceeded to 
remove all the sinks, faucets, and fountains which were identified as being the source 
of the increased water lead levels (WLL). 

3) It is significant to point out that the increased WLL were due not from lead service 
lines to the school, but from lead fountain and sadder in the units.  

4) The DOH recommends continued use of water filters, with appropriate changes of the 
filtering units as recommended by the manufactures. 

5) There is no documented evidence of any individual in the District of Columbia who 
has required medical intervention due to known exposure to lead in the water!  

 
The above may explain the origins of the “DC DOH study” of “the 65 (or 64)” environmental 
assessments, when the DC DOH itself has no record of such a study.  The tendency of Dr. 
Guidotti to put words in the mouth of DC DOH, that were favorable to his DC WASA client, is 
also revealed in the only e-mail produced to me between DC DOH and Dr. Guidotti:   
 

 
 
The next section will reveal even greater manipulation of DC DOH by DC WASA and Dr. 
Guidotti. 
 
 

 58



3.4.  The DC WASA/DC DOH “Correlation Analysis” 
 
On March 2, 2006, Dr. Guidotti e-mailed EHP apologizing “for all the problems with this 
manuscript.”  Even at that very early stage in the publication process, he acknowledged that it 
had been a “disorganized experience,” “starting with the DC Dept. of Health (nice people, but 
like herding kittens).”  Dr. Guidotti explained that DC DOH “did not initially understand that a 
database used for research had to be much cleaner,” and that he had “spent hours double-
checking the data, just to be sure that the backtracking at DOH did not compromise the data.” 
 

 

The way in which Dr. Guidotti and DC WASA “herded” the DC DOH kittens is revealed in a 
correlation analysis that was added to the EHP paper immediately before its publication in 2007.  
As background, my 2005-2006 FOIA requests to EPA had prompted a US Senate staffer to 
inquire about the fabricated DC DOH study of the 65 environmental assessments.  In response to 
this request, the Senate staffer received a “fact sheet” written by EPA/WASA/DOH/Washington 
Aqueduct, which prompted her to ask EPA how, exactly, DC DOH had determined that the high 
lead in DC water had not contributed to any elevated blood lead in DC children.  Unable to 
answer the question, EPA then approached DC DOH for additional information.  On the basis of 
EPA’s previous experience with DC DOH, it is clear that EPA did not expect much of the DC 
health agency.  At the end of EPA’s exchange with DC DOH, EPA reported, “As expected, DC 
DOH was not helpful in answering the question’s…” [sic]. 

 

At that point, EPA turned to DC WASA for an explanation of how DC DOH had determined 
that no elevations in children’s blood lead had occurred back in 2004, and how possible links to 

 59



water had been ruled out.  The first query was on August 22, 2005, and a second was sent on 
September 29, 2005. 

 

 

DC WASA never responded to EPA’s requests.  Pressured from persistent questioning by 
myself via FOIA and more questions from the Senate staffer, in May 2006, EPA acknowledged 
to DC WASA that, “Now that our e-mail string will have to be released through a FOIA request, 
we may get the question asked, again.” 

 60



 

Around that same time, DC WASA, with guidance from Dr. Guidotti, began preparing data to 
retroactively construct answers to the Senate staffer’s questions.   

 

DC WASA started with a DC DOH list of several hundred children (roughly 260) that had 
elevated blood lead in 2004.  Devoid of WLL measurements, this list provided no information 
about possible links between elevated BLLs and contaminated water that the Senate staffer had 
requested.  To try to generate such a dataset, DC WASA and Dr. Guidotti began matching home 
addresses from the DC DOH list with DC WASA’s own measurements of WLLs from DC 
homes in 2003, 2004, and 2005.  They found 71 matches.  DC WASA’s WLLs included only 2nd 
draw measurements that had come from DC WASA’s own sampling program, which had turned 
out to be entirely unrelated to the environmental assessments of the purported “study of 65.”  
Another challenge for Dr. Guidotti and DC WASA was making it appear as if this information 
came from DC DOH – the agency that purportedly did the studies and collected the information 
– and not DC WASA. 

 61



One month after the September 21, 2006 WAMU broadcast on the problems with the DC 
government’s representation of the environmental assessments, and in reaction to follow up 
media inquiries about the same issue, DC DOH requested a meeting with “WASA reps” on 
October 16, 2006.   
 

 
 
The meeting between DC DOH and DC WASA, which included Dr. Guidotti, occurred on the 
week of October 30, 2006.  This also happened to be the time when the EHP publication had 
been placed on hold, and Dr. Guidotti was in urgent need of addressing the problems with “the 
65” data for his paper.   
 

 
 
On November 7, 2006, just days after the DC DOH/DC WASA meeting, Dr. Guidotti and his 
collaborators at GWU held another meeting with DC WASA to discuss, amongst other issues, 
“Resubmission of the case study” – a clear reference to the EHP paper.   

 62



 
 
The very next day, Mr. Hemphill sent DC DOH an e-mail making two requests: 
 

a. That, because DC WASA did not have the environmental assessments requested by the 
US Senate staffer, the responsibility lay with DC DOH to forward those assessments to 
Capitol Hill, and 

 
b. That, because DC WASA had “determined that it could not undertake any lead-health 

analyses independently some years ago,” it was advisable for DC DOH to include with 
the assessments to the US Senate a “correlation analysis” showing the relationship 
between BLLs and WLLs. 

 
Although Mr. Hemphill did not reveal this to DC DOH, this type of analysis would also work 
perfectly for the EHP paper.  To his e-mail, Mr. Hemphill attached a spreadsheet that was part of 
some “information” DC WASA had promised to DC DOH at the DC DOH/DC WASA meeting.  
These data turned out to be DC WASA’s 71 data points with unredacted home addresses, date of 
water samples, 2nd draw WLLs, gender of child, date of birth, date of blood test, method of 
blood test, and BLL (several data points had multiple BLLs or WLLs per child).   
 
Mr. Hemphill then suggested that the “correlation analysis” of this data could be sent in graph 
form to the US Senate staffer, to illustrate the relationship (or lack thereof) between BLLs and 
WLLs.  Specifically, Mr. Hemphill wrote: 
 

“It may be additive to the DOH response to Nellenbak’s [the U.S. Senate staffer’] request 
if DOH or DOE [DC Department of the Environment] graph the correlation (or lack 
thereof) of blood lead and lead water samples. A graph may clearly demonstrate any 
correspondence between the two pieces of data. It would also be useful, as we discussed 
last week, to include a few paragraphs that provide context for the real question that is 
being asked – how does DOH explain its conclusions about the sources of lead exposure.  
Toward that end it may be useful to provide background on recognized sources of 
environmental exposure…”       

 63



 

In immediate contradiction to his preceding statement that DC WASA could do no “lead-health 
analyses,” Mr. Hemphill added that he had “’eye-balled’ the data” and it revealed no apparent 
correlation between BLLs and WLLs.  He did not point out to DC DOH, however, that fewer 
than 60% of the WLLs he had provided had been obtained between 2/3/04 and 7/31/04 (the time 
period of the non-existent “study of 65”).  Mr. Hemphill’s e-mail also did not mention the EHP 
paper, or acknowledge the importance to the EHP paper of a data analysis (ideally, one based on 
65 data points, but in reality at this point any data analysis) coming from DC DOH.   
 
Mr. Hemphill immediately forwarded a copy of his e-mail to Dr. Guidotti.  This sequence of 
events strongly suggests that the data-manufacturing strategy had been developed at the 
GWU/DC WASA meeting the day before.  Mr. Hemphill’s introductory note to Dr. Guidotti 
stated that he had already followed up with DC DOH by phone and had invited them to contact 
Dr. Guidotti for “assistance” with the correlation analysis.  Such collaboration was wished for by 
Dr. Guidotti and DC WASA far more than by DC DOH for two reasons.  First, it would provide 
Dr. Guidotti one more opportunity to explore if DC DOH did, in fact, have any data that he 
could present to EHP as the “study of 65,” and it would also allow him to oversee (and 
potentially influence) DC DOH’s calculation of the “correlation analysis.”  Mr. Hemphill also 
made it clear that DC DOH could use the attached DC WASA data to explain to the US Senate 
staffer “how DOH arrived at their conclusions” back in 2004.  Mr. Hemphill completed the 
follow-up call with DC DOH, and composed and sent his e-mail update to Dr. Guidotti within 9 
minutes.   

 64



 

The next e-mail in the chain was completely redacted by DC WASA.   
 

 
 
Two days later, on November 10, 2006, a worried Dr. Guidotti, who had not yet heard from DC 
DOH despite Mr. Hemphill’s prompting and hints, sent an e-mail to Mr. Hemphill urging him to 
be “more explicit” with DC DOH about the importance of turning over the data analysis to DC 
WASA’s GWU consultants: “I suggest that you be more explicit in asking them to ask us to run 
the correlation.  This is a little indirect. It will be worthwhile!”  
 

 
 
Mr. Hemphill ran Dr. Guidotti’s idea by another party at DC WASA, and reported back to Dr. 
Guidotti: “FYI, he thought it was a good idea, and made a commitment to discuss it with DOH.”  
Dr. Guidotti’s response was brief: “Excellent.  You are way ahead of me.” 
 

 

 65



 
By November 15, 2006, DC WASA had still not heard back from DC DOH.  Evidently, Dr. 
Guidotti was resigned to look at the bright side of the situation, and wrote to DC WASA and his 
GWU collaborators that, “the spotlight is now on DOH, not WASA, and we have access to our 
own data now” (i.e., the dataset with the 71 DC DOH/DC WASA entries). 
 

 
 
But problems remained.  The dataset of the 71 was clearly DC WASA’s.  And despite Dr. 
Guidotti’s best efforts, neither that data nor the idea of “the correlation” could be construed to 
originate with the DC DOH co-authors.  Hence for the purposes of the EHP paper and the 
response to the US Senate staffer this dataset was inadequate. 
 
Two weeks later, the day after Salon published the article exposing the problems with DC 
DOH’s environmental assessments, Mr. Hemphill tried again to get DC DOH to respond by 
sending an e-mail denoted “Importance: High” and titled “Pb on www.salon.com.”  Mr. 
Hemphill wrote, “Any progress on the information/clinical case evaluations that were discussed 
at the last meeting (i.e., information that Dr. Stokes may have collected/produced and upon 
which DOH’s conclusions regarding the lack of evidence of an impact from tap water)?  Was Dr. 
Guidotti able to provide any assistance?  Has there been a response to Senate staff, yet?” 
 

 66

http://www.salon.com/


 
 
About one week later, DC DOH employee Garrett Lum, MPH was enlisted to seek out Dr. 
Guidotti.  Mr. Lum affirmed that Dr. Guidotti was “asking about running a simple correlation of 
the water and blood levels on the original 65,” but noted that, “I’m uncertain of who are the 
original 65.  I have perused our data and did not find anything with 65 associated to it.  Could 
you clarify?”  
 

 

It is worth reiterating that throughout his quest for a correlation analysis involving 65 data points
Dr. Guidotti was fully aware that there had never been any actual DC DOH evaluation of 65 
environmental assessments of children with elevated blood lead.  But continuing the search for 

, 

“the 65” kept the pressure and the spotlight on DC DOH, while simultaneously furthering DC 
WASA’s goal of finding data (at this point, any data) showing “no apparent correlation between 
BLLs and WLLs.”   

Dr. Guidotti responded (page 68) that he was “talking about the 65 subjects identified in the 
screening program,” and that he had “a database from WASA (which was asked to investigate 
the houses) that includes the 65 but also some others.”  Note that in this 12/04/06 e-mail, Dr. 
Guidotti admitted that it was actually DC WASA who investigated the houses.  He further stated 
that for the purposes of the paper, “we just want the data on the 65 because the question to be 
answered is whether there was a correlation in just these children.”  And he told Mr. Lum that 
“this is fairly urgent.  This analysis is all that is standing in the way of getting this paper out.  If 
you could possibly answer the question we would be eternally grateful.”     

 67



 

Two hours later, Dr. Guidotti sent a second e-mail to Mr. Lum advising him on how to find “the 
65.”  “You may be able to identify the 65 because they would all have been screened before the 
end of the lead screening program on 31 July 2004.”  

 
 
Mr. Lum responded, “are you asking for a line listing of the 65?” 

 

Dr. Guidotti responded the next day.  If Mr. Lum could identify “the original 65,” Dr. Guidotti 
and his colleagues could “do the correlation quickly here” at GWU.  “If for some reason they do 
not match, we have another round of reconciliation to do.  But at least we will have the original 

 68



65 pinned down…”  Or, he offered, “you could look at the list we have and indicate to us which 
are the original 65…”   

 

The impasse was tentatively broken with Mr. Lum’s “discovery” of “the 65” on December 6, 
2006.  Obviously never told by Dr. Guidotti or Dr. Stokes or Ms. Sansone that the study of “65 
children” never existed, he thought he had found the “original 65.” “The 65 DC residents who 
are less than 6 years of age and had a BLL >= 10 were identified,” Mr. Lum wrote to Dr. 
Guidotti.  But before he reaped Dr. Guidotti’s eternal gratitude, he acknowledged that something 
was amiss.  Specifically, “only 6 addresses matched (8 individuals)” for WLLs in the DC 
WASA database.  If Dr. Guidotti’s previous assertion was correct, and DC WASA’s database of 
71 included the “Original 65,” there should have been 65 matches.  Mr. Lum suggested that DC 
WASA could send a different database of WLL, and he would try to match that data to the list 
that he now believed were “the 65.”    

 

 69



 
Dr. Guidotti then faxed this information to Mr. Lum.  In attempting to match the data this time, 
they came up short again.  There were only “18 or 19 on the list you faxed that match with our 
65 list.”  Clearly, Dr. Guidotti’s prior assertion that DC WASA’s database must have contained 
“the 65,” did not match up with DC DOH’s “list of 65.”  Dr. Guidotti’s response conceded the 
point to Mr. Lum: “We expected there to be 65 matches within the total.  That means the list was 
generated from some other source, not the screening program.  Very important for us to know.”    

 

 

Further confusing matters, Mr. Lum noted that the WLL draws by DC WASA were done 
separately from the blood lead screenings by DC DOH and that there were “multiple entries for 
some individuals on your list.” 

 

Proving that he did not have the foggiest idea as to what data he, DC DOH or DC WASA 
actually had, Dr. Guidotti said that “we think” the multiple entries are different BLL 

 70



determinations.  He then stated the obvious, that “the database we have” is not “the 65,” but 
“probably a mix of cases from late 2004 and 2005.”  Moreover, “WASA does not know how DC 
DOH compiled the list.”  Dr. Guidotti then added: 

“It would all be much simpler if you have the BLL and first-draw water leads for all 65 
subjects…and can compare a small database with just that information.  If we have just that, 
we can run the one last regression and we will be done with it.” 

 

By mid-December 2006, the US Senate staffer began getting impatient at the lack of answers to 
her question about how DC DOH had determined that water had caused no cases of elevated 
blood lead back in 2004. 

 

Dr. Guidotti again e-mailed the DC DOH, asking yet again, “have we managed to isolate a 
database with the 65 children…?”  He reiterated that “we can do the regression [analysis] here if 
we have the data.”  In addition, he created a fallback position, since it was becoming apparent 
that his efforts to “herd” DC DOH into finding data that he could construe as “the 65” might be 
unsuccessful.  He again noted that if “the 65” could not be identified, “we are aware that there is 
a database of 121 children from all screening activities…from around 2003-2005…we can work 
with those data if we have to.”  He further noted that, in relation to the EHP paper, “we are so 
close to wrapping this up”, and that there was new urgency since the “window of opportunity 
may close…because the journal is changing editors.”   

 71



 

Co-author Dr. Davies-Cole then e-mailed Dr. Guidotti acknowledging the obvious “problem we 
are having identifying the 65 children.”  

 

A few days after Christmas, Mr. Lum finally responded, “I requested data with WLL of all the 
children (< 6 y/o) whose BLL was greater than 10 mg/dL; however, I’m not sure I received the 
correct data from the [DC DOH’s] lead program.”   

 

Dr. Guidotti responded, “Excellent - If we can identify and do the regression on the original 65 
subjects identified in the screening program up to August 2004, that is ideal.  If we cannot, a 
regression on as many children (< 6 yo) from 2004 as we can get, without any other attempts at 

 72



selection, will be second best and allow us to finish up this work.”  Still recognizing the need for 
“the 65” to come from DC DOH, Dr. Guidotti said: 

“I suppose that there is no way of confirming in individual cases that they were identified by 
the 2004 screening program.  The data for those 65 children may have been mixed in with 
every other child who showed an elevated BLL during the time period.  Please confirm that 
this is what happened!  It would explain why we are having so much trouble finding the 65 
subject children.”  

 

Dr. Guidotti followed up this e-mail with a hopeful message to co-author Dr. Davies-Cole: 
 
“I see that Garret is working on trying to identify the original 65 subjects from the 2004 
screening program.  If he succeeds, that would be wonderful.  Because the paper would be 
much stronger.” 
 
This bizarre statement came just a few minutes after Dr. Guidotti had asked Mr. Lum to affirm 
his belief that “there is no way of confirming in individual cases that they were identified by 
the 2004 screening program.”    
 
Apparently as an added inducement to Mr. Lum to find “the 65,” Dr. Guidotti decided to offer 
him co-authorship on the EHP paper, “Because Garret is putting so much additional time into 
this, and because Tim Cote has dropped out of authorship because he is concerned about 
conflict of interest with CDC…” 

 

 73



 

 
On December 28, 2006, Mr. Lum sent Dr. Guidotti what appears to be his best guess at the 
correlation for “the 65.”  But that correlation did not show what Dr. Guidotti needed.  The 
results of the pasted-together dataset showed a negative correlation of -0.47 and -0.29 (see page 
75).  That is, the higher the lead in the children’s water, the lower their blood lead.  Such a result 
could not be published in EHP or given to the US Senate staffer.  Mr. Lum further stated that he 
was still unsure “if the data exists that has BLL for every WLL tested or WLL for the 65 
children with elevated BLL.  We need to ask Dr. Davies-Cole if the lead program actually went 
to every address where children < 6 y/o with elevated BLL lived and collected WLL.  However, 
he will not be back from vacation until next week.”  
 
At that point, Dr. Guidotti (page 75) finally conceded that, “we have enough evidence to 
conclude that we cannot recover enough information to do a proper correlation with the original 
group.”  He then told Mr. Lum that there was no option but to move to “Plan B”: the 121-point 
dataset.   
 

 74



 
 

 
 
 
 

 75



 
 
The next day, Mr. Lum sent Dr. Guidotti a DC DOH spreadsheet for about 121 children with 
BLL or WLL measurements.  A few hours later Dr. Guidotti asked Mr. Lum some basic 
questions about what this data was, including “…any idea why there were two?  Also, do we 
know if the children with BLL<10 had their blood lead drawn because of an elevation in WLL?”  
Mr. Lum responded: 
 
 “I don’t know if the BLL<10 had their blood drawn because of elevated WLL.  I provided the 
data so that you may run the correlation yourself to confirm it.  All I know is, there was a 
database with WLL and a database with BLL that we matched based upon address.”  
 

 
 
By this time, Dr. Guidotti had spent weeks on the futile quest for “the 65” and the DC WASA 
correlation analysis.  He responded to Mr. Lum, “OK- that’s fine.”  He had a correlation from 
DC DOH with a low R2 (-0.031416) and was finished.  Dr. Guidotti did not address Mr. Lum’s 
admission that he had no idea where the data had come from or meant.  He lamented that if only 
“we could get that data for the specific 65 children identified in the special 2004 supplemental 
screening program, we would have had it nailed.  However, I have a feeling that…it may not be 
possible to reconstruct the group.” 
 

 76



 
 
3.4.1.  What Data Are In the “Correlation Analysis” and What Do They Show? 
 
In the final paper submitted to EHP the two new “correlation analyses” were added without ever 
being subjected to peer review.  One of the correlations was attributed to DC WASA and the 
other, to DC DOH.  In an attempt to better understand what these correlations might mean, I e-
mailed Dr. Guidotti more than a year ago and asked him for the raw data.  Dr. Guidotti 
responded, “We feel under no obligation to provide these data but WASA may feel otherwise.”  
Dr. Guidotti did not respond to two later queries that I made of him about the same data.  
 
Date: Tue, 04 Mar 2008 11:21:37 -0500 
To: Rich Giani <Richard.Giani@dcwasa.com> 
From: Marc Edwards <edwardsm@vt.edu> 
Subject: Tee/WASA health effects data 
Cc: Maureen Donnelly <Maureen.Donnelly@dcwasa.com>, Tee Guidotti 
<eohtlg@gwumc.edu>, Charles Kiely <Charles.Kiely@dcwasa.com> 
 
Can I also get copies of the spreadsheet(s) in which these correlations are done in Tee's DC WASA health effects 
paper.  Some colleagues and I are working on a paper related to lead in D.C., and we'd like to have the raw data.   
Just the paired values with dates of each measurement is fine.   
Obviously, delete the names as you see fit to protect privacy. 
 
Marc 
 
At 10:27 AM 3/5/2008, Tee Guidotti wrote: 
 
We feel under no obligation to provide these data but WASA may feel 
otherwise. (Remember that the BLL data were supplied by the DoH and they 
may or may not agree to providing it to third parties, although it is 
stripped of identifiers. 
 
TLG 
 
 
The raw data for the correlations were eventually provided to me from other sources.  The 
“correlations” are not at all what they seem to be.  Dr. Guidotti is fully aware that “lead levels in 
the blood fall sharply within weeks after lead exposure is cut off” (see his quote to the 
Washington Post on page 78).  It is therefore pointless to try to correlate BLLs to WLLs after 

 77



even a few weeks of stopping exposure to the high lead in water, because any evidence of public 
health impacts (i.e., high blood lead) would disappear soon after the lead source was removed. 
 
Water a Minor Source of Lead, WASA Is Told [CORRECTED 12 MAY 2004]  
D'Vera Cohn  Washington Post Staff Writer  7 May 2004 
The Washington Post 
Copyright 2004, The Washington Post Co. All Rights Reserved  
The D.C. Water and Sewer Authority's new public health adviser said yesterday that lead in drinking 
water is a minor source of exposure for children and poses the greatest risk to those who already have 
high lead levels in their blood from other sources.  
………. 
Last month, WASA hired a six-member team, headed by Guidotti, on a six-month renewable contract to 
provide advice on protecting public health and improving communication with residents. Lead is a toxin 
that stunts growth and development, with fetuses and infants most at risk.  
…….. 
Guidotti also said lead levels in the blood fall sharply within weeks after lead exposure is cut off.  
Staff writer Avram Goldstein contributed to this report.  

 
DC WASA Correlation.  In his 12/8/06 e-mail to Mr. Lum about the DC WASA correlation, Dr. 
Guidotti stated that “we think that the multiple entries are different BLL determinations,” and 
that “the database we have is a mix of cases, probably from late 2004 and 2005…WASA does 
not know how DOH compiled the list.”  

 

Indeed, the DC WASA “correlation” includes several lead-in-water measurements taken as late 
as June 2005.  This is 6 months after the 2003-2004 time frame that is purportedly described in 
the EHP paper.  The June 2005 sample was collected about 9 months after corrosion control was 
implemented and water lead levels (WLLs) had supposedly plummeted.  The WLL collected in 
June 2005 of 1.7 ppb is then paired to a child’s BLL of 10 ug/dL that was collected in January 
2004 (about 17 months earlier).  The average gap between collection of a child’s BLL and the 
corresponding WLLs in the DC WASA correlation is on the order of 6 months.  Given that Dr. 
Guidotti knew that even a gap of a few weeks is highly problematic, this potential confounding 
factor should have been prominently revealed. 
 
DC DOH Correlation.  The DC DOH made no representations to Dr. Guidotti about any aspect 
of the correlation they conducted between BLLs and WLLs.  In his last e-mail on the subject, 
Mr. Lum made it perfectly clear that he had no understanding of what the data were, where they 
were from, or what they might mean.  Indeed, in response to very simple questions about the 

 78



data from Dr. Guidotti, Mr. Lum stated “All I know is, there was a database with WLL and a 
database with BLL that we matched based upon address.”  The e-mail transmitting the 
complete dataset and the DC DOH correlation to Dr. Guidotti attests to this fact, as the 3 pages 
of data are nothing more than a column of BLLs, two columns of WLLs and the resulting 
correlation results. 
 
Page 1      Page 2   Page 3 

   
  
I do recognize one data point in the DC DOH correlation.  The line with a BLL of 3 ug/dL that is 
paired to a first draw WLL of 210 ppb and a second draw water lead of 550 ppb belongs to the 
grandson of DC resident Charles Eason.  Mr. Eason would not (and did not) classify his 
grandson as a “resident” of his home, because his grandson only visited him on weekends.  
Moreover, Mr. Eason had been using a lead filter for at least 3 months before his grandson’s 
blood lead was measured by the DC DOH.  Yet this child’s low BLL appears in the DC DOH 
correlation analysis, as if the child resided in Mr. Eason’s home with 210 ppb first draw and 550 
ppb second draw lead. 

 79



In summary, given the temporal gaps between collection of the children’s blood lead data and 
water lead data, and the fact that at least some residents in the correlation were not exposed to 
the high WLLs indicated or even resided at the addresses in question, the “correlations” 
presented in the EHP paper cannot serve any valid scientific purpose.  Instead, the correlations 
are used to fulfill the goal articulated by Mr. Hemphill on November 18, 2006 (see page 64), 
which was to explain to the US Senate staffer “how does DOH explain its conclusions about 
the sources of lead exposure,” and to imply further that  “there is no apparent correlation 
between blood lead levels and tap water samples.”  It appears that DC WASA did manage to 
manipulate the data and analysis through its relationship with Dr. Guidotti, who guided DC 
DOH toward his pre-determined conclusions published in the EHP paper.  In early 2007 DC 
WASA also sent a copy of the analysis to the US Senate Staffer. 

3.5.  The Study of 210 (or 201) Residents with > 300 ppb Lead in Water 

In two different instances, the EHP paper presents results of a research study of homes with 
WLLs above 300 ppb lead as follows: 
 
Page 697 

 
 
Page 699 

 
 
What these references to the study of the “> 300 ppb lead” fail to mention is that the data from 
which they were derived had already been published by the CDC Morbidity and Mortality 
Weekly Report (MMWR) (http://www.cdc.gov/mmwr/pdf/wk/mm53d330.pdf).  There are, 
however, slight differences between the data in the MMWR and the data in the EHP paper.  For 
example, the EHP paper refers to 210 residents who participated in the DC DOH blood lead 
screening program, instead of 201.  It is also worth noting that no one has been able to find the 
data for “the 201” or “the 210” residents, after years of FOIA requests I have made of DC DOH 
and CDC.   
 

 80

http://www.cdc.gov/mmwr/pdf/wk/mm53d330.pdf


The EHP paper, not only lacks explicit acknowledgement about previous publication of this 
research, but it is also lacking important caveats.  For example, Guidotti et al. do not mention 
that only 17 of the 201 residents tested were in the 1-5 year age group. 
 
From Original CDC MMWR http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm5312a6.htm 

 
 
Moreover, in direct contradiction to the EHP paper, the CDC did find that at least 3 of the 201 
residents tested with BLLs above 10 ug/dL (see the upper end of the BLL range above -- 14, 20 
and 22 ug/dL for age groups 16-40, 41-60, and > 61, respectively).  
 
Following the publication of the EHP paper, Dr. Guidotti and DC WASA further morphed the 
CDC’s 300 ppb study and the EHP’s “study of 65” into a new non-existent and very confusing 
study that they featured frequently in “public education” materials.  For nearly 2 years, 
information such as the following was inserted into DC WASA’s educational “fact sheets” and 
distributed widely in DC under Dr. Guidotti’s supervision (available at 
http://www.dcwasa.com/site_archive/news/documents/LSR%20Program%20Facts%202-08-
08.pdf) : 
 

 
 
Most of those reading the above would conclude that the DC DOH measured blood lead in 201 
children under 6 and found that some of these children had elevated BLLs.  This is factually 
erroneous.  In the CDC study, the DC DOH measured blood lead in 17 children under 6, out of a 
sample group of 201 residents, and found no cases of elevated BLLs among them.  But DC 
WASA also never mentions that the DC DOH data indicate that 100% of these children were 
drinking bottled water or using lead filters.  DC WASA also mixes in the fabricated conclusion 
from the DC WASA-funded environmental assessments (that all children with elevated BLLs 
had non-water sources of lead in their homes).  In so doing, DC WASA and their public health 
advisor, Dr. Guidotti, attribute a finding to the CDC that was never obtained.  At no point did 
CDC make any claims about specific sources of lead in the homes of children with elevated 
blood lead.   
 
Finally, the EHP paper failed to acknowledge well-publicized problems in the CDC > 300 ppb 
study (“the 201” or “the 210” residents cited in the EHP paper).  For example, in mid-2006, Ms. 
Renner wrote an article in Environmental Science & Technology citing important qualifying 

 81

http://www.dcwasa.com/site_archive/news/documents/LSR%20Program%20Facts%202-08-08.pdf
http://www.dcwasa.com/site_archive/news/documents/LSR%20Program%20Facts%202-08-08.pdf


statements by the CDC co-authors about the 300 ppb study 
(http://www.naider.com/upload/071506news.pdf): 
 

  
    
Dr. Guidotti’s knowledge about the months to a year sampling gap between the time the select 
DC residents were warned that their water had high lead, and the collection of blood lead do not 
appear in the EHP paper.   
 
Recently, when asked about data for “the 300 ppb” study in the CDC study, the Chief of the 
CDC’s Lead Poisoning Prevention Branch, Mary Jean Brown, ScD, RN, stated to the 
Washington Post: 
 
"In retrospect, some people have misinterpreted the intent and scope of the health 
consultation, including characterizing it as a scientific study, which it clearly was not." 
 
If the first author of the CDC MMWR study admits that her paper “clearly was not” a “scientific 
study,” it is misleading to publish the same data in EHP as scientific research.  The additional 
failure to acknowledge the sampling gap in the EHP paper, and also failing to disclose that 
several residents actually did have blood lead measurements over 10 ug/dL is also of concern. 
 
3.6.  DC DOH Forgery of Blood Lead Records in 2003-2004 
 
In 2003 about half of the blood lead records for Washington DC children did not appear in 
reports to the CDC.  In response to a written query on this issue from Ms. Renner, Ms. Brown 
(CDC) recently revealed that she did an investigation of the problem in 2004.  She stated that 
“During that exercise it was apparent that DC’s numbers for 2003 were very different 

 82

http://www.naider.com/upload/071506news.pdf


compared to 2004. They [DC DOH] admitted they had forged the quarterly reports, they 
claimed for only 2003.” 
 
The forgery and falsification of the blood lead data at DC DOH is not mentioned in the EHP 
paper, even though it clearly occurred in the very time frame under discussion.  It remains 
possible, perhaps even likely, that the DC DOH co-authors themselves were directly involved in 
the forgery and fabrication that occurred in blood lead records during 2003.  This issue needs 
further investigation, and it calls into question the veracity of other statements and data 
generated by these co-authors.  
 
3.7.  Dr. Guidotti’s Expertise on the Influence of Industry in Research and 
“Good Science” 
 
Ladou et al. recently published an article entitled “American College of Occupational and 
Environmental Medicine (ACOEM): A Professional Association in Service to Industry” (Int. J. 
Occ. and Env. Health, 13(4) 404-436 (2007)).  In the article the authors criticize ACOEM and 
occupational medicine for protecting corporate interests.  Dr. Guidotti, the past President of 
ACOEM, responded to this and other criticisms in a 2008 article that appeared in the journal 
New Solutions (Guidotti, 18(3) 285-298).  
 
Dr. Guidotti spoke out against “those who would libel” or “discredit the field of occupational 
medicine and the American College of Occupational and Environmental Medicine (ACOEM).”  
He stated: 
 

 “…occupational medicine is the practice of medicine out of the comfort zone of the 
health care system, with all its (illusory) safeguards...”  But that, “…occupational 
medicine faced up to these challenges  much earlier than the rest of medicine, dealt 
with them, and reaffirmed its social benefit.”  “…<G>etting there early came at a cost, 
reflected in what Draper calls ‘the stigma of corporate employment.’”...While 
“ACOEM is far from a perfect organization and its leaders are only human, […] it is 
not evil and its leaders have worked hard for the good as they saw it in the era in which 
they lived.”  He then extolled the virtues of those who “worked by creating--not 
destroying--effective institutions, by the methods of science…” 
 

Several authors responded.  For example, Michael B. Lax, MD wrote that “Guidotti Fails to 
Convince” (New Solutions, 18(3) 325-328 (2008)).  Lax supported Ladou et al.’s “main point 
…that corporate money corrupts the science and practice of occupational medicine…”  Lax 
further stated that Dr. Guidotti has: 
 

“[B]lindness to the powerful impact of corporate power on professional thought and 
behavior” and that Guidotti had mounted a “…vehement defense [that] fails to uncover 
a trace of negative corporate influence, and does not even acknowledge...the need to 
guard against it.” He further noted that “…the dependency of the professionals in 
ACOEM on corporate funding makes such claims of independence fantastic.” 
Elsewhere Lax stated that “ACOEM members and officials become extremely offended at 
the idea that corporate ties influence their thought and action. […] The scientific 
method, they assert, protects them from being unduly influenced by ‘special interests’ 
with an agenda.” 

 83



 
Elsewhere, Dr. Guidotti wrote an editorial (Archives of Environmental Health, 59(12) 625-627 
(2004)) in which he “explore[d] what constitutes good science in general and in the sciences of 
environmental and occupational health…”  He stated that “Environmental and Occupational 
Health has had a bad reputation among many scientists because it appears to them that there 
are no standards.”  And that despite difficulties and obstacles, there is “no excuse for 
compromise.  To advance the science has to be held to high standards…”  
 
I stumbled upon the above quotations when researching Dr. Guidotti’s extraordinary career as 
part of my research for this report.  I am not a party to this debate.  I have nothing against 
ACOEM or research by academics on behalf of corporations using the scientific method if 
potential conflicts are properly disclosed.  I have done such work for corporations myself.  But I 
cannot help but note the direct relevance of the Lax warnings in relation to the written record of 
Dr. Guidotti’s activities on behalf of his DC WASA client.  Far from upholding the scientific 
method, Dr. Guidotti and his EHP co-authors butchered it beyond recognition in their role of 
advocacy for DC WASA. 
 
I also identified with Lax’s comment that Dr. Guidotti used the archives of the ACOEM to make 
certain points in his article, but that unfortunately, “Guidotti has taken on the role of guardian 
to the archive, willing to grant access only to “neutral, qualified” historians “to ensure rigor 
and to validate the results.”  And that “the fact that he and/or ACOEM appears intent on 
continuing to limit access to the archive to individuals cleared by them, certainly gives the 
appearance of an attempt to control any information and interpretation that becomes public.”  
Lax’s experiences with Dr. Guidotti are completely consistent with my own futile efforts over 
the years to obtain the EHP authors’ research data that was presented in EHP and elsewhere.  As 
evidenced by details in this report, the authors’ claims that they are under “no obligation” to 
produce the data can only be considered a deliberate effect to hide their numerous fabrications.   
 
The CDC’s recent revelation that they discovered forgery in the DC DOH lead program in 2003-
2004 (the exact time frame covered in the EHP paper), is completely consistent with the research 
standards established by Guidotti et al. in their EHP paper.  The erroneous timeline, the 
fabricated study of “the 65,” the misinterpreted study of DC residents with > 300 ppb lead in 
water, the DC DOH “correlation analysis,” and the case of the “hospitalized child” are not 
accurately portrayed.  The net result is to make the “Public Health Response” by DC WASA and 
DC DOH into something that it was not. 
 
4.  WHAT ACTION SHOULD EHP TAKE? 
 
This report documents numerous undisclosed conflicts of interest related to the Guidotti et al. 
paper in EHP.  The most egregious are Dr. Guidotti’s extensive financial entanglements with DC 
WASA, the lawsuit(s) against DC DOH and DC WASA, Dr. Guidotti’s expert witness work in 
the lawsuit(s), and DC WASA’s clear contract language requiring final say in any publication 
citing DC WASA by name. 
 
The EHP’s guidelines state that “..if the omission of a conflict is serious enough to have caused 
the journal to reject the paper had it been communicated initially, the journal will formally 
retract the paper, noting the action in the journal and removing the paper from its website.”   
 

 84



 85

I reiterate that the Guidotti et al. paper was unequivocally rejected by the EHP reviewers.  It was 
only after Dr. Guidotti appealed to the EHP editor to reconsider, that EHP reversed its position 
and accepted Dr. Guidotti’s paper without obtaining further input from the reviewers.  This is 
important, because the standard that should be considered in determining whether this paper 
should be formally retracted is whether knowledge of these numerous undisclosed conflicts by 
EHP’s editor would have prevented the reversal of the decision to reject the paper.  I am 
highly doubtful that if the extent of the authors’ conflicts of interests and control by DC WASA 
had been known and fully disclosed, the decision to reject the paper would have been reversed.   
 
A separate but nonetheless very serious issue is the quality and accuracy of the so-called 
“research” presented by Dr. Guidotti and his co-authors.  It is undeniable that Dr. Guidotti 
reinserted into the paper his main conclusion regarding “no identifiable health impact” after he 
promised to remove it.  Moreover, the words he used for this conclusion are virtually identical to 
those used in a 2006 press release by his DC WASA client.  
 
Even unambiguous facts, such as the date that chloramine was added to the water, are in error.  
While the motivation for such errors cannot be established, the net effect of all the errors is to 
portray DC WASA in a more favorable light.  
 
In response to reviewer criticisms about the EHP paper, Dr. Guidotti once stated that, “Our 
paper is a description of exactly what happened in Washington DC during an episode of elevated 
lead in drinking water.”  In written comments that he sent to the press and others in February 
009, he further stated that: 2 

1) “Our research team did nothing wrong.” 
2) “The data are valid and the conclusions were agreed upon by the Department of Health, 

EPA, and CDC.” 
3) “This [recent public criticism about the EHP paper] is all about a new study that came 

out that is being promoted by activitists and certain people with an interest in the issue, 
not aways disclosed.” 

4) “Actually, there is only one major error, which is that typo: 2002 should be 2000.”   
Aside from disagreeing with many of the above comments, I challenge Dr. Guidotti to 
substantiate his claim that “the data and the conclusions were agreed upon by the Department of 
Health, EPA, and CDC.”  It strikes me as highly unlikely, given their knowledge of forgery of 
blood lead records from 2003-2004 at the DC DOH, that the CDC ever agreed with the data and 
the conclusions. 
 
In fact, the version of events presented in the EHP paper is scarcely recognizable when 
compared to the actual events.  The idea that the Guidotti et al. version of the DC lead-in-water 
fiasco was written into the scientific record as some kind of “model” public health response, 
even if only temporarily, is a serious indictment of modern science as it relates to public health.  
Had I not volunteered my time to work on this issue as an outsider for the past 6 years, this 
fantastic fiction would have gone unchallenged.  In my opinion, the collective actions of DC 
DOH, DC WASA, Dr. Guidotti and the CDC in relation to handling of the DC lead in water 
issue from 2001-2004, will become one of the most infamous case studies in the history of 
environmental health science. 
 
Considering these points and other facts presented in this report, I ask that you consider 
retraction of the Guidotti et al. article in EHP.  



 

 
    The Charles Edward Via, Jr. Department of 
 Civil and Environmental Engineering 

 
  VIRGINIA POLYTECHNIC INSTITUTE  418 New Engineering Building, Mail Code 0246 
  AND STATE UNIVERSITY Blacksburg, Virginia 24061 

   
 
 
Secretary Kathleen Sebelius 
US Department of Health and Human Services 
Hubert Humphrey Building 
200 Independence Avenue, SW 
Washington DC 20201 
        May 27, 2010 
 
Re:  False statement in the CDC MMWR May 21, 2010 / 59(19); 592 

We draw your attention to a false statement in a Centers for Disease Control and Prevention (CDC) 
Morbidity and Mortality Weekly Report (MMWR) “Notice to Readers” regarding blood lead in DC 
children (http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm5919a4.htm).  The key assertion of 
this new report, is that in 2004, the CDC concluded that blood lead of DC children was over the 10 
ug/dL CDC “level of concern” from lead contaminated water because:  

“...the percentage of test results �10 µg/dL and the percentage of test results �5 µg/dL at  
addresses with lead service pipes were higher than at addresses without lead service pipes.”   

In reality, in 2004, the CDC did not conclude (or even imply) that the blood lead of even a single 
child was  �10 µg/dL due to lead-contaminated drinking water.  The above sentence, extracted from 
the 2004 report for insertion into the 2010 report, was from a paragraph in the original report that 
asserted just the opposite – that the higher percentage of blood lead levels �10 µg/dL for children in 
homes with lead service pipes resulted from exposures to lead paint and dust hazards.  The original 
text is reproduced below (http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm5312a6.htm):        

“Homes with lead service pipes are older, and persons living in these homes are more likely to be 
exposed to high-dose lead sources (e.g., paint and dust hazards).  For this reason, in all years 
reported, the percentage of test results � 10 ug/dL and the percentage of test results � 5 ug/dL at 
addresses with lead service pipes were higher than at addresses without lead service pipes.” 
 

The CDC’s 2010 “Notice to Readers” is an attempt to defend the indefensible (the 2004 CDC 
MMWR), by extracting part of a sentence competely out of its original context and claiming it was 
the CDC’s “original conclusion” of health harm from lead in drinking water.  The fact that no such 
conclusion exists in the 2004 CDC MMWR, makes this an Orwellian attempt to re-write history.  
CDC should take responsibility for its historic betrayal of the public trust, and immediately retract 
both the 2004 and 2010 reports, because they are dangerous falsifications that can further jeopardize 
the public’s health.    
 

Sincerely, 

Marc Edwards 
Charles Lunsford Professor of Civil Engineering 

edwardsm
Text Box
Appendix B



�

�

�

Notice to Readers: Examining the Effect of Previously Missing Blood Lead Surveillance Data on 
Results Reported in MMWR

May 21, 2010 / 59(19);592 These results do not change CDC's original conclusions that "the 
percentage of test results �10 µg/dL and the percentage of test results �5 µg/dL at addresses 
with lead service pipes were higher than at addresses without lead service pipes."  

In the 2004 MMWR report, the first sentence of the Editorial Note referred to a cross-sectional 
study of homes with very high lead levels in drinking water and stated that "no children were 
identified with blood lead �10 µg/dL, even in homes with the highest water lead levels." This 
sentence was misleading because it referred only to data from the cross-sectional study and did 
not reflect findings of concern from the separate longitudinal study that showed that children 
living in homes serviced by a lead water pipe were more than twice as likely as other DC children 
to have had a blood lead level �10 µg/dL. 

�



IN SUPPORT 
 
Parent advocates  
 
Andy Bressler 
Father of twin boys who had elevated lead that was likely caused by lead in our water 
Washington DC 
202.544.3537 
abbressler@msn.com  
 
Marilia Duffles 
Ward 4 resident, appalled observer of the hideous negligence, active in DC’s struggle for 
safe drinking water since January 2009 
Washington DC 
 
Liz Festa 
Parent, involved since January 31, 2004, witness to early shenanigans by agencies 
involved 
Washington DC 
twodecks@comcast.net 
202.543.1115 
 
Katie Funk 
Parent and former DC resident 
At the time of the DC lead water crisis, I was a new mother living in a house with 
"unclassified" pipes.  Our lead water levels tested 10-20 higher than the 15 ppb EPA 
threshold.  My newborn tested at a blood lead level in excess of 15.  Subsequently, the 
city replaced the service line (which was lead) and our internal house service line (which 
was lead).  Within 2 years, our daughter's blood lead levels dropped to less than 2 ppb.  
Now, at age 6, her blood lead levels are not measurable. I worked with members of our 
Capitol Hill neighborhood to hold WASA, the DC Government and the Federal 
Government accountable for this public health fiasco.  In May 2004, I testified before the 
House Government Oversight Committee on this issue. 
Bethesda MD 
301.229.0919 
kfunk5131@gmail.com 
 
Satu Haase-Webb 
Parent in Ward 6, with house that had high lead levels in water in 2004 (over 300 ppb), 
who then became actively involved in learning more about the issue and informed others 
about it (via community meetings, Council hearings, DC WASA meetings etc.), and 
finding the truth about the effects of the DC lead-in-water-crisis.   
Washington DC  
202.546.1717 
satuhw@yahoo.com  
 



Ruth Long 
Parent to two children living in DC's Ward 6 & a public health professional 
202.294.2039 
Washington DC 
rwlong21@gmail.com 
 
Elizabeth Pelcyger 
Parent working to bring about unleaded DC water since 2004 
Washington DC 
202.546.3389 
liz.pelcyger@verizon.net 
 
Kat Song 
Ward 1 parent, involved in the struggle for safe drinking water and reliable scientific 
information since 2004 
Washington DC 
202.462.5979 
katsongpr@gmail.com 
 
Thomas Walker 
Parent in Ward 4 
I knew that lead-contaminated water alone can poison children in 2002-2003, when my 
daughter’s pediatrician told me that specially hired risk assessors had linked the elevated 
blood lead of one of his young patients to contaminated water at the child’s home. When 
the 2004 CDC report came out, claiming that not a single DC child had been poisoned 
from the water, I knew it was false. 
Washington DC 
202.362.3134 
thomasuwalker@verizon.net  
 
Mary C. Williams 
Former ANC 6D03 Commissioner and representative for the Southwest Carrollsburg 
Place neighborhood in Ward 6 
We were part of the original test group in 2003, a neighborhood where homes tested as 
high as 500 ppb. 
Washington DC 
202.488.0869 
Mslaw1121@aol.com  
 
 
 
 
 
 
 
 



Environmental and public health organizations 
 
Roberta Hazen Aaronson 
Executive Director 
Childhood Lead Action Project 
Providence RI 
401.785.1310 
Roberta@leadsafekids.org  
 
Paul Schwartz 
National Policy Coordinator 
Clean Water Action 
Washington DC 
202.895.0420 ext. 105 
pschwartz@cleanwater.org 
 
Chris Weiss 
Director 
DC Environmental Network 
Washington DC 
202.518.8782 
cweiss@dcen.net  
 
Wenonah Hauter 
Executive Director 
Food and Water Watch 
Washington DC 
202.683.2500 
info@fwwatch.org  
 
Angela A. Wyan 
Program Director 
National Nursing Centers Consortium 
LeadSafe DC 
Washington DC 
202.223.1005 
awyan@nncc.us 
 
Yanna Lambrinidou, PhD 
President 
Parents for Nontoxic Alternatives 
Washington DC 
202.997.1834 
pnalternatives@yahoo.com 
 
 



Juan Parras 
Director 
Texas Environmental Justice Advocacy Services (t.e.j.a.s.) 
Houston TX 
281.513.7799 
parras.juan@gmail.com  
 
Erin Switalski 
Executive Director 
Women’s Voices for the Earth 
Missoula MT 
406.543.3747 
erin@womenandenvironment.org  
 
Scientists, clinicians, and academics 
 
Dana Best, MD, MPH 
111 Michigan Avenue, NW 
Washington DC 20010 
202.476.4016 
DbBest@cnmc.org  
 
William Menrath, MS 
University of Cincinnati (for identification purposes only) 
Department of Environmental Health 
Cincinnati OH 
513.558.0309 
menratwg@ucmail.uc.edu  
 
Celeste Monforton, DrPH, MPH 
Asst. Research Professor 
Dept of Environmental & Occupational Health 
George Washington University (for identification purposes only) 
School of Public Health & Health Services 
Washington DC 
202.994.0774 
celeste.monforton@gwumc.edu 
 
Dr. John F. Rosen 
Professor of Pediatrics 
Head, Division of Environmental Sciences, Lead Program 
Children’s Hospital at Montefiore 
The Albert Einstein College of Medicine 
New York NY 
718.920.5016 
jrosen5@ix.netcom.com  



Appendix C.  EPA final action on their falsified report, that was used to justify Washington D.C. partial 
pipe replacement program, wasted $100 million dollars and increased the incidence of childhood lead 
poisoning. 

 

 



edwardsm
Text Box
Appendix D

















Sponsor:    National Science Foundation 

Title:     Harnessing Microbial Ecology for the Inhibition of Opportunistic  

   Pathogens in Premise Plumbing  

Dates:     9/1/2010-8/31/13 

Funding:   $350,000 

Percent Responsibility:   50% (PI Amy Pruden) 

 

Sponsor:    National Science Foundation (Ethics Education in Science and Engineering) 

Title:     Bridging the Gap Between Engineers and Society: Learning to Listen 

Dates:     11/1/2011-11/1/2015 

Funding:   $350,000 

Percent Responsibility:   60% (PI-Edwards; co-PI Lambrinidou) 

 

Sponsor:    GRYPON US Navy 

Title:     Classified Research 

Dates:     8/1/2011-4/1/2012 

Funding:   $110,000 

Percent Responsibility:   100% 

 

Sponsor:    National Science Foundation 

Title:     SusChEM GOALI: Transformative Approach to Sustain Potable Water 

Infrastructure:  Fundamental Mechanisms of In-Situ Autogenous Repair 

Dates:     8/15/2013-8/15/2016 

Funding:   $530,358 

Percent Responsibility:   100% 

 

Sponsor:    National Science Foundation 

Title:     Towards a Sustainable Residential Hot Water Infrastructure: Optimizing 

Public Health, Water Savings, and Energy Goals 

Dates:     8/15/2013-8/15/2015 

Funding:   $350,000 

Percent Responsibility:   45% (PI Amy Pruden) 

 

Sponsor:    National Science Foundation 

Title:     Relative Abundance and Diversity of Antibiotic Resistance Genes  

   and Pathogens in Reclaimed Versus Potable Water Distribution Systems  

Dates:     7/1/2014-6/30/2017 

Role:    Pruden (PI), Edwards (co-PI) 

Funding:    $130,000 out of $300,000.00 total 

Percent Responsibility:  45% 

 

 

Title:     REU:  Towards a Sustainable Residential Hot Water Infrastructure: Optimizing   

   Public Health, Water Savings, and Energy Goals  

Role:    Edwards co-PI (Pruden PI) 

Sponsor:    NSF 

Funding:    $18,000 

Percent Responsibility:  50% 

 

Title:     REU  SusChEM GOALI: Transformative Approach to Sustain Potable Water   

  Infrastructure: Fundamental Mechanisms of In-Situ Autogenous Repair  

Role:     PI 

Sponsor:   NSF 

Funding:    $8,000 

Percent Responsibility:  50% 



Title:     Synergistic Impacts of Corrosive Water and Interrupted Corrosion Control on   

  Chemical/Microbiological Water Quality: Flint, MI 

Role:     PI 

Sponsor:   NSF 

Funding:    $50,000 

Percent Responsibility:  80% 

 



Marc Edwards received his bachelor’s degree in Bio-Physics from 

SUNY Buffalo in 1986.  He received his M.S. and Ph.D. in 

Environmental Engineering from the University of Washington, in 

1988 and 1991, respectively.  In 2004, Time Magazine dubbed Dr. 

Edwards “The Plumbing Professor” and listed him amongst the 4 most 

important “Innovators” in water from around the world.  The White 

House awarded him a Presidential Faculty Fellowship in 1996.  In 

1994, 1995, 2005 and 2011 Edwards received Outstanding Paper 

Awards in the Journal of American Waterworks Association and he 

received the H.P. Eddy Medal in 1990.  His M.S. Thesis and PhD 

Dissertation won national awards from the American Water Works Association 

(AWWA), the Association of Environmental Engineering and Science Professors 

(AEESP) and the Water Environment Federation.  He was later awarded the Walter 

Huber Research Prize from the American Society of Civil Engineers (2003), State of 

Virginia Outstanding Faculty Award (2006), a MacArthur Fellowship (2008-2012), and 

the Praxis Award in Professional Ethics from Villanova University (2010). His paper on 

lead poisoning of children in Washington D.C., due to elevated lead in drinking water, 

was judged the outstanding science paper in Environmental Science and Technology in 

2010. In 2013 Edwards’ was the 9
th

 recipient (in a quarter century) of the IEEE Barus 

Award for “courageously defending the public interest at great personal risk.”   

 

Edwards is currently the Charles Lunsford Professor of Civil Engineering at Virginia 

Tech, where he teaches courses in environmental engineering, applied aquatic chemistry 

and engineering ethics. Since 1995, undergraduate and graduate students advised by 

Edwards have won 25 nationally recognized awards for their research work.  He has 

published more than 180 peer reviewed journal articles, made more than 300 national and 

international conference presentations, and has delivered dozens of keynote and endowed 

lectures.  Edwards is a Past-President of the Association of Environmental and 

Engineering Science Professors, and in 2004 and 2010 he testified to the United States 

Congress on the issue of lead in Washington DC drinking water and scientific 

misconduct at the U.S. Centers for Disease Control (CDC), respectively.  His research 

group is currently emphasizing research on premise plumbing-- a problem costing 

consumers in the U.S. billions of dollars each year and which also can endanger the 

safety of potable water.  The National Science Foundation, individual water utilities and 

homeowners’ groups, the AWWA Research Foundation, the United States Environmental 

Protection Agency (U.S. EPA), and the Copper Development Association and have 

supported that research.  His students’ work has been featured in Time Magazine, 

Materials Performance, National Public Radio, Prism, Salon, Good Housekeeping, 

Environmental Science and Technology, Public Works, Earth and Sky, and in newspaper 

articles around the country, and has spurred several new Federal laws to protect the 

public from lead in water hazards.  


	Malevolent Government
	Appendix A
	Table of Contents_4.pdf
	Final Main Body EHP Guidotti
	District Drinking Water Meets Federal Requirements for Lead Levels:
	WASA Fulfills Community Water Pledge



	Appendix B
	Letter to Sebellius Near Final v2.pdf
	In Support

	Appendix C
	Appendix D



